Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Nagły zwrot akcji, chodzi o podatek od aut spalinowych. Zaskakująca zapowiedź
Michał Górecki
Michał Górecki 30.04.2024 17:41

Nagły zwrot akcji, chodzi o podatek od aut spalinowych. Zaskakująca zapowiedź

KPO Rewizja, Pełczyńska-Nałęcz
Fot. Pixabay/jwvein

Rewizja KPO. Kluczowy zwrot akcji tuż przed majówką. Polski rząd przekazuje, że Rewizja KPO, zmiany w Krajowym Planie Odbudowy uchwalonym z Komisją Europejską przez poprzedni rząd, przeszła przez Radę Ministrów, a jej najbardziej kontrowersyjny zapis o usunięciu z planu podatku od samochodów spalinowych został zatwierdzony przez KE. Rewizja KPO przyjęta. Co to oznacza?

Jest rewizja KPO. Nagła zmiana tuż przed majówką. "To nie był łatwe rozmowy"

Rewizja KPO przyjęta - przekazuje we wtorkowe popołudnie (20.04.24 r.) ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz i marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Rada Ministrów zatwierdziła nowele w projekcie rewizji KPO, planu przyjętego przez poprzedni rząd Zjednoczonej Prawicy. Ponadto, co sprecyzował później minister Jan Szyszko, Komisja Europejska zgodziła się na usunięcie z zapisów jednego z kamieni milowych (E4G): podatku od posiadania samochodu spalinowego.

To nie były łatwe rozmowy z Komisją, ale mamy to! Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych - nowe dopłaty do elektryków z KPO - przekazał enigmatycznie w serwisie “X”.

Przypomnijmy, że jeszcze kilka dni temu Szyszko, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, zajmując się negocjacjami ws. usunięcia kamienia milowego, przekazywał, że Polska zbliża się do rozwiązania, ale tonował nadzieje, mówiąc, że członkowie KE są w negocjacjach “asertywni” - obstając tym samym przy pierwotnym rozwiązaniu, na który polski rząd się zgodził.

Saszetki nikotynowe. Będzie na nie nowy podatek. Znamy projekt

Jest rewizja KPO, nie ma podatku od posiadania auta spalinowego. Co dalej?

Zmiany w projekcie KPO określane mianem "Rewizji" obejmują 6 z 7 komponentów. Ową rewizją, czyli zmianą, zostało objętych 14 z 55 reform (10 z części grantowej i 4 z części pożyczkowej), a dodatkowo 27 z 56 inwestycji (18 z części grantowej i 9 z części pożyczkowej). Obok odejścia od podatku od posiadania samochodów spalinowych ministrowie w kategorii sukcesu wymieniają jeszcze realizowanie ok. 1,1 mld euro budżetu Funduszu Elektromobilności w ramach części pożyczkowej KPO.

Uwolnione w ten sposób środki z części grantowej zostaną przeznaczone m.in. na bezpieczeństwo żywności i rolnictwo (600 mln euro); ocieplenie bloków i kamienic (140 mln euro); szpitale powiatowe (150 mln euro); cyfryzację samorządów (127 mln euro) i 373,75 mln euro na dopłaty do zakupu elektryków.

Zamiast podatku od spalinowego, dodatek do elektrycznego

Minister Pełczyńska-Nałęcz sprecyzowała, że zamiast podatku od samochodów spalinowych, Polska wprowadzi dopłatę do samochodów elektrycznych. “Dla tych, którzy będą chcieli kupić elektryka będzie dopłata ok. 30 tys. zł, jeśli będzie złomowany samochód (poprzedni, spalinowy - red.), to będzie trochę więcej” - przekazała.

To nie koniec

Przypomnijmy, że - w kontekście “motoryzacyjnych” kamieni milowych - to wciąż nie koniec. Na “stole” pozostaje dokument sygnowany skrótem E3G, czyli wprowadzenie podatku od nowych samochodów spalinowych. W myśl zapowiedzi Ministerstwa Finansów, ministrowie mają wypracować rozwiązanie, które pozwoli “wrzucić” koszty z rejestracji nowego samochodu spalinowego do podatku akcyzowego. Podatek od posiadania samochodów spalinowych, które - jak się okazuje - uda nam się uniknąć, miał zostać wprowadzony w 2026 r. , z kolei od trzeciego kwartału br. miała zacząć obowiązywać opłata za rejestrację nowego samochodu.