Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > ZUS rozsyła pilne listy do emerytów. W kopercie dwa ważne pisma
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 01.05.2024 16:07

ZUS rozsyła pilne listy do emerytów. W kopercie dwa ważne pisma

dokumenty z ZUS
Fot. East News/Marek Bazak

W skrzynce na listy znalazłeś wiadomość z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Nie ma powodów do zmartwień. Tych dwóch dokumentów z ZUS lepiej jednak nie ignorować. Przed emerytami stoi ważne zadanie.

ZUS wysyła ważne dokumenty

Pierwsza — i być może jedyna — waloryzacja emerytur w tym roku już za nami. Do beneficjentów dotarła również trzynastka. Sprawa zamknięta? Nic bardziej mylnego.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął już wysyłkę dwóch dokumentów w sprawie ww. świadczeń. Znalezienie ich we własnej skrzynce nie powinno nikogo martwić, ale obie wiadomości należy uważnie przeczytać. W niektórych przypadkach trzeba także pamiętać o szybkiej odpowiedzi.
 

Dopłata do 13. emerytury. Te osoby dostaną dodatkowe pieniądze

Poczta dostarczy decyzje z ZUS

Do seniorów już wkrótce trafi koperta zawierająca dwie niezwykle istotne decyzje ZUS: w sprawie wysokości emerytury i renty po waloryzacji, a także o wypłacie trzynastki. Chociaż może wydawać się to tylko formalnością, lepiej nie wyrzucać listu do kosza. Beneficjenci powinni upewnić się, iż oba świadczenia trafiły do nich w odpowiedniej wysokości.

W dokumentach znajdą nową kwotę emerytury, wraz z wysokością pobranej składki i zaliczki na podatek dochodowy. Wysokość trzynastki znajdziemy za to w wysokości brutto, tj. 1780, 36 zł. Obie kwoty należy jak najszybciej porównać z wypłaconymi w marcu świadczeniami — może się bowiem okazać, że ZUS popełnił błąd. Co w takiej sytuacji powinni zrobić seniorzy?
 

Jak odwołać się od decyzji ZUS?

W kopercie z ZUS znajdziemy nie tylko decyzję. Przesyłka zawiera również instrukcję, co zrobić, jeśli dane zawarte w dostarczonych dokumentach wzbudzą nasze wątpliwości.

Od decyzji może Pani wnieść odwołanie do właściwego ze względu na Pani miejsce zamieszkania sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie powinna Pani złożyć za naszym pośrednictwem w terminie miesiąca od dnia doręczenia Pani decyzji. Jeżeli Pani tego nie zrobi, decyzja stanie się prawomocna i nie będzie można już jej zaskarżyć do sądu — tłumaczy Zakład.

Beneficjenci, którzy otrzymali zbyt niskie świadczenie, mogą więc jeszcze odzyskać należne im pieniądze. Pomyłka mogła jednak zajść także w drugą stronę — część emerytów otrzymała trzynastki mimo iż nie przysługiwało im prawo do tego świadczenia. W takiej sytuacji seniorzy będą musieli zwrócić pieniądze.

źródło: fakt.pl