Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Wygrali batalię o abonament RTV, nie będą płacić. Wyrok daje nadzieję dla Polaków
Radosław Święcki
Radosław Święcki 20.07.2020 02:00

Wygrali batalię o abonament RTV, nie będą płacić. Wyrok daje nadzieję dla Polaków

Jak jedna z firm wygrała batalię o abonament RTV?
pxfuel.com

Wygrana batalia o abonament RTV

O batalii o abonament RTV jednej z firm pisze serwis Prawo.pl.  Poczta Polska nakazała przedsiębiorstwu nakaz rejestracji odbiorników radiofonicznych i ustaliła opłatę w oparciu o oświadczenie pracownicy zatrudnionej na stanowisku recepcjonistki, która podczas kontroli organu twierdziła, że pracodawca posiada trzy odbiorniki radiofoniczne (umożliwiające odbiór rozgłośni radiowych) w leasingowanych samochodach służbowych. Władze firmy zakwestionowały ustalenia protokołu kontroli, podkreślając, że pracownica nie była upoważniona do działania w jej imieniu i składania oświadczeń. Mimo to dyrektor Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej S.A. wydał wspomnianą decyzję o rejestracji odbiorników radiofonicznych i ustalił opłatę za ich używanie na 630 zł. 

Sprawa trafiła przed Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który uchylił decyzję Poczty Polskiej. - Uznał, że przeprowadzone postępowanie nie wykazało jednoznacznie, że spółka posiadała trzy radioodbiorniki w użytkowanych przez nią samochodach. Organ oparł swoje twierdzenia jedynie na oświadczeniu pracownicy. Tymczasem spółka konsekwentnie im zaprzeczała. W takiej sytuacji powinien on przesłuchać też innych pracowników lub przeprowadzić kontrolę dokumentacji, która mogłaby wykazać posiadanie samochodów z radioodbiornikami. Niestety nie podjęto żadnych działań w tym kierunku - informuje Prawo.pl. 

Poczta Polska - jak zauważa serwis - nie dochowała obowiązku, która nakłada na nią Kodeks postępowania administracyjnego. Chodzi konkretnie o art. 77 §1 kpa zgodnie z którym organ ma obowiązek “w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy”. 

NSA oddalił skargę Poczty Polskiej 

W tej sytuacji Poczta Polska zdecydowała się złożyć skargę kasacyjną i sprawa trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny. NSA podzielił zdanie WSA przypominając, że to zadaniem Poczty Polskiej było udowodnienie, że przedsiębiorstwo posiada trzy samochody wyposażone w odbiorniki radiofoniczne, a samo oparcie się na oświadczeniu pracownicy, która nie musi dysponować dokładną wiedzą na temat pojazdów to za mało.

Stanowisko recepcjonistki - jak orzekł NSA - powinno zostać zweryfikowane za pomocą innych dowodów, zwłaszcza, że w toku kontroli nie stwierdzono obecności odbiorników, a sama firma kwestionowała stanowisko pracownicy podkreślając, że nie ma samochodów w leasingu. W ocenie NSA przesłuchane powinny zostać osoby uprawnione do reprezentowania firmy, jak np. prezes zarządu czy księgowy, gdyż właśnie te osoby dysponowałyby informacjami, czy przedsiębiorstwo posiada samochody wyposażone w radioodbiorniki umożliwiające odbiór rozgłośni radiowych. W tej sytuacji NSA oddalił skargę kasacyjną Poczty Polskiej.