Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Koniec tanich zakupów z AliExpress. Cenę przesyłki podwyższą ci o VAT
Maria Glinka
Maria Glinka 03.03.2020 01:00

Koniec tanich zakupów z AliExpress. Cenę przesyłki podwyższą ci o VAT

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Ali Express przestanie się opłacać?

Ali Express i inne azjatyckie serwisy cieszą się dużą popularnością przez wzgląd na bardzo niskie ceny, które stale się utrzymują. Dzięki sprytnym sztuczkom sprzedawców np. nadawaniu przesyłki jako list czy próbka, klienci unikają płacenia konkretnych podatków. Inną metodą jest wysyłanie paczek do Europy przez Indie, Bangladesz czy Wietnam.

Nowe przepisy Unii Europejskiej, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r., ukrócą takie działania. Zgodnie z pakietem e-commerce uproszczeniu ma ulec zgłaszanie do procedury celnej przesyłek do wartości 1 tys. euro – podaje bankier.pl. Towary, których wartość nie przekroczy 150 euro, będą zwolnione z opłaty. Jednak podatek VAT i tak trzeba będzie zapłacić, więc zakupy z azjatyckich serwisów staną się mniej opłacalne.

Z kolei produkty wysyłane osobom fizycznym przez inne osoby fizyczne będą podlegały zwolnieniu z należności podatkowych i celnych pod warunkiem, ze ich wartość nie przewyższy 45 euro – pisze Gazeta Wyborcza.

Zgodnie z zasadami każdy towar importowany, który zostaje nadany w formie przesyłki pocztowej, podlega obciążeniu podatkowemu w postaci VAT. Jednak dzięki praktykom w postaci oznaczania paczek jako prezenty, można uniknąć dodatkowych obciążeń finansowych (darowizny są zwolnione z VAT).

Azjatycki gigant zakupowy

Ali Express jest chińskim portalem sprzedażowym, który został uruchomiony w 2010 r. jako platforma sprzedaży detalicznej. W związku z cenami towarów, którą są niższe o około 50 proc. niż w innych sieciach handlowych, coraz więcej klientów decyduje się na zakupy z Chin. W tym także Polacy.

Tylko w 2018 r. Polska Poczta dostarczyła ok. 14 mln listów i 15 tys. paczek z Chin. Jest to potwierdzenie ogólnego trendu, zgodnie z którym coraz więcej obywateli decyduje się na zakupy internetowe.

Z raportów Gemiusa wynika, że zagranicznymi portalami zakupowymi posługuje się obecnie 23 proc. Polaków. Stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2018 r., kiedy zaledwie 10 proc. ankietowanych deklarowało korzystanie z serwisów zagranicznych.

Coraz więcej Polaków kupuje online

W 2019 r. odnotowano, że aż 62 proc. obywateli kupuje produkty zarówno w polskich, jak i zagranicznych sklepach internetowych. Tym, co przekonuje Polaków do zakupów online jest przede wszystkim możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie (75 proc.) – pisze money.pl Klienci cenią sobie również swobodę zamawiania produktów bez konieczności jechania do sklepu (72 proc.) oraz nieograniczony czas wyboru (68 proc.).

Wśród najczęściej zamawianych produktów przez Polaków znajdują się odzież, dodatki i akcesoria (52 proc.) – podaje money.pl. 32 proc. internautów kupuje perfumy i kosmetyki, a 28 proc. – książki, filmy i płyty.