Alior Bank ostrzega przed oszustami. Klienci powinni zachować szczególną ostrożność
Z tego artykułu dowiesz się:
Alior Bank informuje o nowych metodach jakie stosują oszuści
Na czym polega metoda "na portal ogłoszeniowy"
Jak ustrzec się przed oszustami
Alior Bank ostrzega przed oszustami
O oszustwach „na wnuczka”, czy „na policjanta” słyszeli chyba wszyscy. Ich ofiarą najczęściej padają osoby starsze, niejednokrotnie tracąc dorobek całego życia. Przestępcy szukają sposobów na to, jak oszukać młodszych i niestety w wymyślaniu coraz to bardziej wyszukanych metod są skuteczni.
Alior Bank informuje o dwóch nowych metodach, jakie stosują oszuści celem dostania się na konto, a następnie przejęcia środków swoich ofiar. - W pierwszym przypadku przestępcy dzwonią do klientów podszywając się pod pracowników Alior Banku, innych banków, a także pracowników Związku Banków Polskich - połączenie wyświetla się jako prawdziwy numer infolinii Alior Banku (np. +48 12 370 7000, 19 502 lub nr faksu 22 555 23 23), ale przestępcy mogą ustawić dowolny inny numer – czytamy w komunikacie banku.
Podczas rozmowy oszuści najczęściej powołują się na względy bezpieczeństwa, takie jak rzekome włamanie na Twoje konto lub nieautoryzowany przelew, zachęcając do szybkiego podania swoich danych lub instalacji oprogramowania, które w rzeczywistości służy do kradzieży środków z konta.
Druga metoda to oszustwo na „portal ogłoszeniowy”. Tu niestety również wszystko na pozór wygląda dość wiarygodnie. Przestępca udaje zainteresowanie wystawionym na portalu przez sprzedającego przedmiotem. - Aby sfinalizować transakcję kupna proponuje on nowe formy płatności - przesłanie środków (za Twój przedmiot) na Twoją kartę lub skorzystanie z usługi przekazania środków za sprzedaż przez portal. W tym celu podsyła fałszywy link, w którym sprzedający proszony jest o podanie pełnych danych karty: daty ważności, kodu zabezpieczającego, danych do logowania, PIN-u do aplikacji mobilnej lub kodu SMS wysłanego z banku – pisze Alior Bank.
Bank apeluje o czujność, przypominając, że pełne dane karty służą do dokonania obciążenia rachunku klienta, a nie przesłania środków na jego kartę. Instytucja przypomina klientom, że w celu odebrania przelewu, nie trzeba podawać danych do logowania. Nie należy również podawać PIN-u do aplikacji Alior Mobile w innym miejscu niż aplikacja Alior Mobile na telefonie klienta.
Kiedy powinno zapalić się „czerwone światło”? Rady Alior Banku
W dalszej części komunikatu Alior Bank radzi klientom jak ustrzec się przed oszustwem, w jakiej sytuacji powinno się zapalić „czerwone światło”. - Pracownicy Alior Banku, nigdy nie każą instalować żadnego dodatkowego oprogramowania na komputerach lub telefonach, pracownicy Alior Banku, nigdy nie pytają o hasło do konta bankowego, jeśli posiadasz ustawione hasło zwrotne, to za każdym razem pytaj o nie osobę dzwoniącą, która podaje się za pracownika Alior Banku (nigdy sam nikomu go nie podawaj). Jeśli go nie zna, zakończ rozmowę i poinformuj bank o tym zdarzeniu – radzi instytucja.
W sytuacji, gdy klient nie posiada hasła zwrotnego warto je ustawić. W tym celu należy zadzwonić na infolinię banku i poprosić o ustawienie wymyślonego przez siebie hasła, które pracownik banku będzie musiał podać za każdym razem kiedy do zadzwoni i zostanie poproszony o jego podanie. - Jeśli treść rozmowy wyda Ci się podejrzana i niecodzienna, a osoba dzwoniąca będzie wymagała od Ciebie szybkiego podjęcia działań (np. podania Twoich danych, instalacji oprogramowania, podania kodów BLIK lub kodów jednorazowych z SMS), rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku w celu potwierdzenia prawdziwości takiej rozmowy – pisze Alior Bank.
Bank zachęca również do dokładnego zapoznania się z treścią SMS-ów z kodami jednorazowymi (treści PUSH, w przypadku korzystania z tej metody potwierdzania płatności) przesyłanymi z banku i jeżeli podczas płatności na portalu ogłoszeniowym w treści SMS-a/PUSH klient zauważy słowa, wskazujące na aktywację Apple Pay/Google Pay lub aktywację aplikacji mobilnej, nie może przepisać kodu SMS, powinien natomiast natychmiast skontaktować się z bankiem.
- Jeżeli w treści SMS-a pojawi się "Transakcja 3D Secure" bądź czujny, ponieważ kwota wskazana w treści wiadomości obciąży Twoje konto (system 3D Secure uczestniczy tylko w transakcjach wychodzących, obciążających konto),jeżeli wykonywane jest do Ciebie automatyczne połączenie z banku, w którym przekazujemy jednorazowy kod - dokładnie zapoznaj się z treścią przekazywaną przez lektora, zweryfikuj czy przekazuje to, co na pewno chcesz wykonać. Jeżeli nie - rozłącz się – czytamy w komunikacie Alior Banku.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości po rozmowie z osobą przedstawiającą się jako pracownik banku, instytucja radzi, by jak najszybciej skontaktować się z infolinią banku.