Amazon po cichu wkracza na polski rynek. Na razie w skromnym wydaniu
Z tego artykułu dowiesz się:
W jaki sposób wystartował e-sklep Amazona w Polsce
Co czeka na polskich klientów Amazona
Co w obecnej sytuacji zrobi Allegro
Amazon debiutuje w Polsce
Amazon z poniedziałku na wtorek uruchomił swój pierwszy sklep internetowy w Polsce. Firma zrobiła to bez większej promocji, komunikatu czy rozgłosu. Dopiero później Amazon poinformował, że polscy klienci mogą wybierać z milionów produktów na platformie z czego aż dziesiątki tysięcy z nich pochodzą od polskich przedsiębiorców. Dostawa powyżej 100 zł jest darmowa.
Amazon w Polsce debiutuje dość skromnie - na razie nie mamy możliwości skorzystania z popularnej opcji Prime, która umożliwia korzystanie z ekspresowej dostawy czy oglądania dodatkowych produktów. Marcin Kuśmierz, prezes platformy Shoper w rozmowie z "Rzeczpospolitą" podkreśla, że Amazon na wszystkich rynkach stara się przekonać do siebie klientów jakością, natomiast w Polsce mamy do czynienia z dużą wrażliwością cenową.
- Sprzedający będą musieli nauczyć się z Amazonem pracować - zaakceptować jego warunki sprzedaży związane z obsługą klienta, reklamacji, płatności itd. Będą musieli rozwijać szybciej swoją ofertę, być bardziej konkurencyjnymi - tłumaczy.
Wejście Amazona na polski rynek stanowi ogromną konkurencję dla Allegro odpowiadającego za 30 proc. e-handlu. Zapowiedź wejścia amerykańskiego giganta na nasz rodzimy rynek spowodowało spadek akcji Allegro, a jego start doprowadził, że cena jednej akcji polskiej firma spadła z 85 zł do 63 zł. Wzrosła do 66 zł po tym, jak okazało się, że Amazon nie startuje z przytupem - analizuje dziennik.
- Amazon to z pewnością największy konkurent dla Allegro. Można jednak zakładać, że Polacy pozostaną wierni tej platformie, choć zapewne bezpośrednia walka rozegra się na polu cenowym i przy wykorzystaniu przewag logistycznych. Te zaś finalnie przełożą się na koszt i czas dostawy zakupionych produktów - tłumaczy Arkadiusz Piechocki, partner zarządzający SpeedUp Group i członek zarządu eCommerce Connections.
Amazon konkurencją dla Allegro
Allegro na razie nie komentuje wejścia amerykańskiego giganta i płynącej z jego strony konkurencji. Tomasz Sokołowski, analityk BM Santander wskazuje, że na razie Amazon dysponuje dość skromną bazą sprzedawców. Z kolei Allegro to gigant obecny na rynku od lat.
- Przed Amazonem długa i ciężka praca, ale firma jest tego świadoma. Klienci mogą się zrazić do Amazona, jak to miało miejsce w przypadku eBaya, ale to nie jest przesądzone. Na pewno Amazon zdobędzie jakąś część rynku, ale to kwestia lat, nie miesięcy - mówi "Rz".
Nie jest tajemnicą, że Amazon dysponuje ogromną przewagą nad Allegro. Sprzedawcy czytników książek, a w tym m.in.: Kindle napędzają bańkę wokół Amazona i zwracają uwagę klientów także na inne produkty. Jednocześnie Amazon otwiera w tym roku 11 centrum logistyczne w Polsce, gdzie sprzedawcy mogą przekazać towar, a spółka zajmie się jego pakowaniem, wysyłką i zwrotami. Allegro buduje dopiero pierwszy taki magazyn.
- Amazon postara się wykorzystać wszystkie słabości swojego rywala, by w ten sposób przekonywać do siebie tak sprzedawców, jak i klientów - tłumaczy Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital i dodaje, że na polskim rynku znajdzie się miejsce dla obu podmiotów.
Ważnym aspektem jest także pandemia, która napędziła handel internetowy. Także Polacy zaczęli chętniej wybierać zakupy online od tych stacjonarnych.