Apel banku PKO BP. W ten prosty sposób utrudnisz oszustom dostęp do swoich pieniędzy
Z usług PKO BP korzysta w naszym kraju 11,7 mln klientów. Olbrzymia skala działalności banku sprawia, że cyberprzestępcy nieraz kierują swoje kroki właśnie w stronę klientów tej instytucji. Fałszywe strony internetowe, podszywanie się pod bankowych konsultantów – metod wyłudzania pieniędzy i danych jest wiele. Dlatego poza samym zachowywaniem ostrożności i stosowaniem zasady ograniczonego zaufania bank PKO BP przypomina o prostym sposobie na utrudnienie oszustom dostępu do naszych pieniędzy. W dalszej części tekstu wyjaśniamy, jak to zrobić.
Uwaga na cyberprzestępców
Dwa tygodnie temu CSIRT KNF (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego) ostrzegał klientów PKO BP przed fałszywą stroną internetową banku. Za jej pośrednictwem oszuści chcieli wyłudzić nie tylko dane logowania, ale również numer karty i kod SMS. Bądźcie ostrożni i pamiętajcie, aby dokładnie weryfikować adres strony Waszego banku! – apelowali eksperci. Natomiast przedstawiciele PKO PB przekazali w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo, że takie fałszywe strony są zawsze na wniosek banku blokowane.
Bank nigdy nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e-mailową lub SMS-ową. Za to na wszystkie możliwe sposoby zachęcamy do zachowania ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku. Ostrzegamy, że są to fałszywe wiadomości mające na celu nie tylko wyłudzenie od odbiorcy danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów podglądających i śledzących jego działani a – przekazała nam Joanna Fatek z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Zespołu Komunikacji w Social Media PKO Banku Polskiego. Przypomniała też, że dopóki klient nie poda przestępcom danych do logowania lub danych umożliwiających przejęcie narzędzia autoryzacyjnego, jego pieniądze są bezpieczne. Warto jednak pamiętać, że jest pewien sposób, który dodatkowo pozwoli utrudnić dostęp do naszych środków finansowych w razie, gdy oszust przejmie dane do konta.
Twoje pieniądze, Twoje zasady
Kilka dni temu PKO BP przypomniał swoim klientom o opcji ustawiania limitów. Określ limity dzienne i kwotowe poszczególnych transakcji, np. przelewów – w ten sposób utrudnisz dostęp do swoich pieniędzy, jeśli oszust przejmie dostęp do Twojego konta – informuje bank na swojej stronie internetowej. Jak to zrobić?
Po zalogowaniu się na swoje konto w serwisie iPKO trzeba wejść w Ustawienia, a następnie w Limity płatności. Natomiast w aplikacji mobilnej IKO można zmienić tylko limit przelewów potwierdzanych biometrią. W tym celu klient musi wejść w Ustawienia – Bezpieczeństwo i dostępy – Biometria – logowanie i autoryzacja i na końcu – Limit autoryzacji biometrią (opcja widoczna po włączeniu autoryzacji biometrią).
Bądźcie ostrożni i nie dajcie się okraść
Odbiegając od tematu dotyczącego klientów PKO BP, przypominamy, że eksperci CSIRT KNF ostrzegają przed nowym sposobem dystrybucji reklam inwestycyjnych. W ostatnim czasie cyberprzestępcy zaczęli wykorzystywać serwis społecznościowy @x (czyli dawny Twitter) do publikacji tego typu ofert. Reklamy zachęcają atrakcyjnymi ofertami, a w rzeczywistości kierują do niebezpiecznych stron, gdzie wymagane jest dokonanie rejestracji. W dalszej części oszustwa cyberprzestępcy kontaktują się z ofiarami i namawiają do zainwestowania pieniędzy! Bądźcie ostrożni i nie dajcie się okraść! – apelują przedstawiciele organizacji.