Będą nowe połączenia kolejowe na Górnym Śląsku
Zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii samorządy podpisały w grudniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na realizację projektów przyjętych do programu Kolej+. Pierwsze przetargi już ruszyły.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie alternatywnego połączenia kolejowego Tychów z Katowicami Ligotą przez Katowice Murcki, tj. linią kolejową 142. Jest to pierwsze postępowanie dla zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię projektów do programu Kolej+.
Łącznie zakwalifikowane projekty przywrócą blisko 100 km torów na Górnym Śląsku. Jak informuje Rynek Kolejowy, w ramach programu Kolej+ pociągi mają też wrócić do Jastrzębia Zdroju, największego miasta w Polsce, do którego pociągi pasażerskie nie dojeżdżają.
Będzie szybsza podróż w aglomeracji
Jak powiedział cytowany przez portal money.pl pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego Wojciech Dinges, GZM jest zadowolone z tempa prac w PLK. Projekt jest ważny ze względu na planowany na linii 142 ruch w ramach Kolei Metropolitalnej.
Według informacji money.pl, w ramach inwestycji przewidziano powstanie czterech przystanków kolejowych na linii 142. Będą to Katowice Kostuchna, Katowice Ochojec, Katowice Murcki (tu będzie mijanka) i Katowice Podlesie.
Modernizacja linii ma również przynieść skrócenie czasu podróży. Z Katowic do Tychów czas przejazdu według studium ma wynieść 29 minut.
Do samych robót daleka droga
Jak podaje money.pl, łączna wartość przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wynosi 143 mln zł. Czas na składanie ofert w przetargu upływa 10 lutego.
Zwycięzca będzie miał blisko 3 lata na stworzenie projektu modernizacji. Można zatem się spodziewać, że pierwsze pociągi po modernizacji pojadą linią dopiero w okolicach 2027 roku.