Będą nowe połączenia kolejowe na Górnym Śląsku
Zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii samorządy podpisały w grudniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na realizację projektów przyjętych do programu Kolej+. Pierwsze przetargi już ruszyły.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie alternatywnego połączenia kolejowego Tychów z Katowicami Ligotą przez Katowice Murcki, tj. linią kolejową 142. Jest to pierwsze postępowanie dla zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię projektów do programu Kolej+.
Łącznie zakwalifikowane projekty przywrócą blisko 100 km torów na Górnym Śląsku. Jak informuje Rynek Kolejowy, w ramach programu Kolej+ pociągi mają też wrócić do Jastrzębia Zdroju , największego miasta w Polsce, do którego pociągi pasażerskie nie dojeżdżają.
Będzie szybsza podróż w aglomeracji
Jak powiedział cytowany przez portal money.pl pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego Wojciech Dinges, GZM jest zadowolone z tempa prac w PLK . Projekt jest ważny ze względu na planowany na linii 142 ruch w ramach Kolei Metropolitalnej.
Według informacji money.pl, w ramach inwestycji przewidziano powstanie czterech przystanków kolejowych na linii 142 . Będą to Katowice Kostuchna, Katowice Ochojec, Katowice Murcki (tu będzie mijanka) i Katowice Podlesie.
Modernizacja linii ma również przynieść skrócenie czasu podróży . Z Katowic do Tychów czas przejazdu według studium ma wynieść 29 minut .
Do samych robót daleka droga
Jak podaje money.pl, łączna wartość przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wynosi 143 mln zł. Czas na składanie ofert w przetargu upływa 10 lutego .
Zwycięzca będzie miał blisko 3 lata na stworzenie projektu modernizacji . Można zatem się spodziewać, że pierwsze pociągi po modernizacji pojadą linią dopiero w okolicach 2027 roku.