Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > UOKiK każe Biedronkę. Sieć dyskontów musi rozdać klientom bony o wartości 7,5 mln zł
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 11.02.2021 01:00

UOKiK każe Biedronkę. Sieć dyskontów musi rozdać klientom bony o wartości 7,5 mln zł

Biedronka ukarana przez UOKiK. Będzie musiała rozdać bony klientom
Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego UOKiK nałożył karę na Biedronkę

  • Jaką karę będzie musiała ponieść portugalska sieć

  • Jak skorzystają na tym klienci Biedronki

Biedronka rozda bony o wartości 7,5 mln zł

Biedronka została ukarana w związku z niewłaściwymi praktykami. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał portugalską sieć sklepów do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów, w wyniku której możliwe będzie otrzymanie bonów zakupowych, których łączna wartość wyniesie 7,5 mln zł.

Biedronka została ukarana, ponieważ regulaminy promocji sklepu były zamieszczane z opóźnieniem, a w sytuacjach, gdy nie odpowiadał na związane z nimi reklamacje w terminie, nie uznawał roszczeń konsumentów.

Postępowanie przeciwko sklepom Biedronka zostało wszczęte jeszcze w marcu 2020 roku i wynikało z licznych skarg napływających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które dotyczyły akcji promocyjnych, w których można było otrzymać voucher zniżkowy na zakupy w zamian za wydanie określonej kwoty.

Prezes UOKiK przedstawił zarzuty dotyczące negatywnego rozpatrywania reklamacji związanych z ogólnopolskimi akcjami promocyjnymi po upływie 30 dni od ich złożenia, a także opóźnień w publikacji regulaminów względem terminów rozpoczęcia poszczególnych akcji. 

Klienci Biedronki wprowadzeni w błąd

Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wątpliwości urzędu wzbudziła możliwość wprowadzania klientów Biedronki w błąd, co do dostępności regulaminu akcji promocyjnych, ponieważ mimo że Biedronka informowała o promocjach w reklamach i materiałach promocyjnych, szczegóły akcji można było poznać jedynie na stronie internetowej.

- Informacja o zasadach promocji ma dla konsumenta bardzo duże znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego decyzje zakupowe. To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów. Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych - ocenił cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Wątpliwy sposób rozpatrywania reklamacji przez Biedronkę

UOKiK zaznacza, że Biedronka powinna odpowiedzieć na reklamacje konsumentów w ciągu 30 dni, jednak jak udało się ustalić prezesowi urzędu, klienci musieli często czekać o wiele dłużej, choć zgodnie z prawem, jeśli ten termin zostanie przekroczony, uznaje się, że przedsiębiorca uznaje roszczenia klientów. W Biedronce zdarzało się jednak, że reklamacje były rozpatrywane negatywnie nawet po upłynięciu ustawowych 30 dni.

Bony dla klientów Biedronki

Prezes UOKiK zobowiązał Biedronkę do zorganizowania akcji edukacyjnej i quizu dla klientów. O terminie rozpoczęcia promocji ma poinformować przedsiębiorca. Po zapoznaniu się z prawami klientów obowiązującymi podczas dokonywania zakupów konsumenci będą mogli rozwiązać test i wygrać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. Spółka przygotuje 500 tys. voucherów o łącznej wartości 7,5 mln zł, czytamy w komunikacie.

Kod rabatowy ma zostać wysłany klientom na numer telefonu komórkowego. Z promocji będzie można skorzystać tylko raz.

Tagi: Biedronka