BiznesINFO.pl Handel Branża wędliniarska chce, by UOKiK skontrolował ceny mięsa. Zdaniem rzeźników są one zbyt niskie
Biznesinfo

Branża wędliniarska chce, by UOKiK skontrolował ceny mięsa. Zdaniem rzeźników są one zbyt niskie

25 marca 2023
Autor tekstu: Magdalena Madoń

Branża wędliniarska zwraca uwagę, że ceny mięsa w marketach mogą być zaniżone w stosunku do rzeczywistych kosztów produkcji.


Branża mięsna prosi UOKiK o interwencję

Jak podają wiadmoscihandlowe.pl, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP (SRW RP) zwróciło się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z prośbą o podjęcie postępowania w związku z cenami mięsa wieprzowego w dużych polskich sklepach. Chodzi o ustalenie, czy nie doszło do naruszeniu przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zdaniem branży ceny oferowane są zbyt niskie. Stowarzyszenie podaje konkretne przykłady. Przykładowo w styczniu sieci Kaufland oferowały kilogram karkówki za kwotę 12,99 zł, z kolei schab bez kości za 14,99 zł. W lutym 1 kg schabu można było kupić za 11,86 zł, a karkówkę bez kości za 13,99 zł .

Tymczasem w lutym średnia cena hurtowa za schab wynosiła 19 zł za kilogram .

Zagrożenie dla branży mięsnej

Tańsze mięso w marketach jest klientom na rękę, ale w dalszej perspektywie może zaszkodzić branży mięsnej.

-Sprzedaż po zaniżonych cenach, prowadzona przez sklepy wielkopowierzchniowe, z jednej strony doprowadza zakłady do bankructw, a z drugiej daje niechlubny przykład innym podmiotom współpracującym z sieciami, że jednak możliwe jest oferowanie produktów na marży bliskiej zeru. Brak reakcji władz państwowych na obecny proceder jest irracjonalny – napisali w apelu członkowie SRiW.

Promocje w sieciach

Przedstawiciele Urzędu wskazują, że prezes UOKiK może podjąć interwencję tylko wtedy, gdy rażąco niskie ceny stosuje podmiot, który ma dominującą pozycję na danym rynku, czyli ma w nim minimum 40 proc. udziału. Aktualnie jednak żadna sieć handlowa nie ma takiego udziału.

Zdaniem prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, cytowanej przez Wiadomości handlowe, sklepy działają zgodnie z prawem, a różnice w cenach poszczególnych sklepach wynikają z polityki cenowej i promocyjnej każdej firmy.

Prezes UOKiK zapewnił jednak, że przyjrzy się sprawie.

Obserwuj nas w
autor
Magdalena Madoń

Redaktor Biznesinfo. Wcześniej copywriter oraz młodsza księgowa. Absolwentka rachunkowości i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W wolnym czasie bierze czarodziejski flet i gra w orkiestrach dętych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat