Carrefour właśnie to ogłosił. Wielka zmiana w sklepach, dostawcy przerażeni
Carrefour, jeden z największych europejskich detalistów, ogłosił przełomowy krok w kierunku zwiększenia transparentności żywieniowej swoich produktów. Prezes Carrefour, Alexandre Bompard, zapowiedział na platformie LinkedIn, że firma zobowiązuje się do stosowania systemu Nutri-Score na produktach oferowanych przez swoich dostawców.
Obowiązkowy Nutri-Score - jak to działa?
Za sprawą decyzji prezesa sieci wszystkie produkty dostępne w sklepie internetowym Carrefour we Francji będą musiały posiadać widoczny Nutri-Score, aby pomóc konsumentom dokonywać bardziej świadomych wyborów żywieniowych.
Nutri-Score to system oceny wartości odżywczej, oznaczający produkty za pomocą kolorów i liter - od zielonego A (najzdrowsze) do czerwonego E (najmniej korzystne). Celem tej klasyfikacji jest szybkie dostarczenie informacji o jakości odżywczej produktów, co ma promować zdrowy styl życia i zachęcać do świadomej konsumpcji. Carrefour stosuje Nutri-Score już od kilku lat na produktach własnej marki, a obecnie rozszerza go na wszystkie marki dostępne na francuskiej stronie sklepu.
Deweloperzy nie będą mieli wyjścia. Bańka pęka, Polacy powiedzieli “nie” obecnym cenom mieszkańWsparcie dla konsumentów i nacisk na dostawców
Nowa polityka Carrefour jest elementem długofalowej strategii Act for Food, realizowanej od 2018 roku. Inicjatywa obejmuje działania na rzecz zrównoważonej produkcji, walki z marnotrawstwem żywności, redukcji cukru, soli i kontrowersyjnych składników, a także zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Wprowadzenie obowiązkowego Nutri-Score dla wszystkich marek w Carrefour wpisuje się w te działania jako wyraz zaangażowania firmy w promowanie zdrowych wyborów żywieniowych.
Alexandre Bompard podkreślił, że od teraz dostawcy Carrefour są zobowiązani do umieszczania Nutri-Score na swoich produktach sprzedawanych online. W przypadku braku takiego oznaczenia Carrefour samodzielnie obliczy wynik i opublikuje go na stronie, chyba że dostawcy zgłoszą formalny sprzeciw. Informacje o odmowie zostaną przekazane klientom, co ma na celu wywarcie presji na marki, które niechętnie stosują Nutri-Score.
Reakcje dostawców - spór z dużymi markami
Carrefour wywołał niemałe poruszenie wśród globalnych koncernów, takich jak Coca-Cola, Ferrero, Mondelez czy Danone. Firmy te do tej pory z oporem podchodziły do wprowadzenia Nutri-Score na swoich opakowaniach, a po zaostrzeniu algorytmu klasyfikacji w 2023 roku (bardziej rygorystycznym wobec cukru, soli i nasyconych tłuszczów) część produktów całkowicie zrezygnowała z oznaczeń Nutri-Score.
Dzięki działaniom Carrefour dostawcy, którzy odmówią stosowania Nutri-Score, mogą stracić widoczność swoich produktów w narzędziu Carrefour "Alternatywy dla Zdrowszego Żywienia". Jak zauważa Carine Kraus, dyrektor ds. zaangażowania Carrefour, decyzja o braku oznaczenia negatywnie wpłynie na atrakcyjność produktów w oczach konsumentów, którym zależy na zdrowiu.
Nowa polityka Carrefour może wyznaczyć trend w branży
Wprowadzenie obowiązkowego Nutri-Score przez Carrefour stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia transparentności na rynku spożywczym. Detalista nie tylko chce wspierać konsumentów, ale również wpływać na zmianę podejścia w branży.
Nutri-Score zdobywa uznanie jako skuteczna metoda informowania o jakości odżywczej produktów, a działanie Carrefour może zachęcić inne sieci handlowe do wprowadzenia podobnych rozwiązań.