Coraz więcej drogich samochodów w Polsce. To nie przypływ gotówki. Powód jest inny
W Polsce sprzedaje się coraz więcej samochodów z segmentu premium. Wzrosty dotyczą różnych marek, jednak prym wiedzie zaledwie kilka z nich – tak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Czy Polacy bogacą się tak szybko, że „zwykłe” wozy przestają być dla nich atrakcyjne? Nic bardziej mylnego.
Coraz więcej sprzedawanych samochodów premium
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował dane, które jednoznacznie wskazują, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej samochodów klasy premium. To segment, który znajduje się pomiędzy pojazdami luksusowymi, a tymi zupełnie zwyczajnymi. Segment premium zazwyczaj wiąże się z ceną wynoszącą co najmniej 150 tys. zł w wersji podstawowej. Chodzi zatem o wozy, które nie są abstrakcyjnie drogie, jednak ich rozmaite dodatki i warianty potrafią znacznie podnieść cenę, osiągając rejony niebezpiecznie bliskie granicy zdrowego rozsądku.
Klasa premium ma zapewniać odpowiednie wrażenia estetyczne – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. To solidnie wykonane wozy, które zapewniają komfort podróży, trwałość i – przynajmniej w teorii – satysfakcjonujący brak wykończeń z taniego plastiku. Co do zasady Samar sytuuje wozy premium powyżej granicy 150 tys. zł. Sprzedaż takich samochodów jest zauważalnie wyższa, niż jeszcze rok temu.
Pracodawca zwleka z wypłatą? Wkrótce zapłaci za to 50 tys. zł grzywnyKto kupuje samochody premium
Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, jedynie w październiku w Polsce pojawiło się 10 962 samochodów z segmentu premium. To wynik lepszy od analogicznego okresu ubiegłego roku o 10,2 proc. Jak zaznaczono, to już 27 kolejny miesiąc, w którym sprzedaż takich wozów jest wyższa w ujęciu rocznym. Od stycznia do października 2024 roku w Polsce kupiono 107 455 takich samochodów i tutaj widać jeszcze większy wzrost w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Mowa bowiem o skoku wynoszącym aż 20,8 proc. Wzrost w klasie premium jest większy nawet od tego zanotowanego na rynku sprzedaży nowych samochodów bez względu na cenę. Ten w porównaniu do ubiegłego roku wzrósł o 14,2 proc.
Co sprawia, że rośnie liczba sprzedawanych samochodów z segmentu premium? Nie jest to niestety objaw bogacącego się społeczeństwa. Większą liczbę rejestracji takich wozów rynek zawdzięcza w pierwszej kolejności przedsiębiorstwom. Według udostępnionych danych to właśnie firmy odpowiadają aż za 84 proc. udziału w rynku premium. W okresie styczeń – październik 2024 na REGON zarejestrowano ponad 90 tysięcy pojazdów z tej kategorii. Dla porównania udział firm w rynku wszystkich nowych samochodów wynosi ok. 30 proc., z czego większość przybiera formę leasingu. Jakie samochody premium cieszą się nad Wisłą największym zaufaniem klientów?
Najpopularniejsze modele premium
Najpopularniejszym autem tej kategorii w Polsce pozostaje Volvo XC60. Według serwisu „Bankier.pl” w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano ich 5108. Na drugim miejscu plasuje się Lexus NX – 4565. Podium zamyka Audi A4 – 4234. Jeśli jednak brać pod uwagę jedynie marki, prym bezsprzecznie wiedzie Audi. Modele tego producenta znajdują się również na czwartym, piątym i szóstym miejscu rankingu. Zarejestrowano 3821 sztuk Audi Q5, 3704 sztuk Audi Q3 oraz 3584 sztuki Audi A3.
Dalej jest BMW serii 3 – 3258 sztuk, Mercedes GLC – 3204, Volvo XC40 – 3167 oraz BMW X5 – 2959. Najczęściej rejestrowanym przez firmy samochodem bez względu na cenę pozostaje natomiast Toyota Corolla.
Jak to wygląda w przypadku klientów indywidualnych? W pierwszych dziesięciu miesiącach roku udział prywatnych rejestracji nowych samochodów premium wyniósł 12,3 proc. Jak podaje „Bankier.pl”, w analizowanym okresie w Polsce zarejestrowano także 3,6 tys. Porshe, 77 Ferrari, 74 Bentleye, 58 Lamborghini, 45 Maserati, 37 Aston Martinów, 28 Alpine, 17 Rolls Royce’ów oraz 10 McLarenów.