BiznesINFO.pl Praca Czy przedsiębiorca jest konsumentem? Wyjaśniamy
Biznesinfo.pl

Czy przedsiębiorca jest konsumentem? Wyjaśniamy

17 czerwca 2019
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Kim jest konsument? 

Z definicji prawnej konsumenta wynika, że jest on osobą fizyczną, a więc człowiekiem. W drugiej części definicji dowiadujemy się, że konsument jest bezpośrednio niezwiązany z jej działalnością gospodarczą. Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą, ale już nie jako konsument. Część życia, w której osoba kieruje biznesem sprawa, że wtedy przestaje być konsumentem. Konsumentem jest wtedy gdy kończy pracę i idzie np. do kina.

Kim jest przedsiębiorca? 

Przedsiębiorca, to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która nie posiada osobowości prawnej i prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą czy też zawodową.

Co to znaczy w praktyce? Tyle, że więcej podmiotów może być przedsiębiorcą niż konsumentem. Konsumentem może być tylko osoba fizyczna (co po prostu oznacza człowieka)  natomiast przedsiębiorcą również osoba prawna (która niekoniecznie musi być człowiekiem) lub jednostka organizacyjna, które w ogóle nie posiada osobowości prawnej, aczkolwiek której przepisy prawa nadają pewną zdolność prawną.

Kiedy przedsiębiorca jest konsumentem

Przedsiębiorca może jednak być traktowany jak konsument oraz mieć taką samą ochrona prawną jak konsument, który ma ją znacznie bardziej rozszerzoną, o czym wspomnielismy już na poczatku artykułu. W tym celu przedsiębiorca musi spełnić dwa specjalne warunki. Przede wszystkim przedsiębiorca musi być osobą fizyczną, czyli cżłowiekiem. Inne osoby prawne nie mają już takiej możlwiości. Potrzebny jest także wpis konkretnego przedsiębiorcy do  Ewidencji Działalności Gospodarczej, która prowadzona jest przez każdy urząd gminy.

Jeżeli chcemy być potrafkotwani jako konsumenci mimo, że prowadzimy działalność gospodarczą musimy też wykonywać czynność prawną niezwiązaną z naszą działalnością.

Wrócmy zatem do przykładu z kinem. Jeżeli Pan Stefan jest właścielem jednoosobowej firmy budowlanej i odpowiada za nią swoim majątkiem, to wychodząc z biura i idąc do kina staje się konsumentem. Nie staje się nim jednak w przypadku gdy pójdzie do sklepu z narzędziami i tam zakupi sprzęt, którego będzie później używał do pracy.

Jak więc widać wyraźnie wszystko zależy od sytuacji. Prstsza sprawa jest jednak w przypadku przedsiębiorstw, które nie są osobami fizycznymi, bowiem one nie mają szansy zostania konsumentem.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat