Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Czym jest model biznesowy i jak go stworzyć?
Paulina Musianek
Paulina Musianek 12.07.2019 02:00

Czym jest model biznesowy i jak go stworzyć?

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Czym jest model biznesowy? Takie pytanie zadaje sobie wielu początkujących biznesmenów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z własną działalnością. Krótko mówiąc, model biznesowy może przełożyć się na sukces firmy.

Czym jest model biznesowy?

Model biznesowy jest planem firmy na osiągnięcie zysku. Określa jakie produkty lub usługi, przedsiębiorstwo będzie oferowac i sprzedawać, a także definiuje rynek docelowy i przewiduje wydatki. Nowy biznes musi mieć model biznesowy, choćby po to, by przyciągnąć inwestorów, pomóc w rekrutacji zdolnych pracowników oraz zmotywować kierownictwo i personel. Firmy muszą co jakiś czas wracać do niego, aby sprawdzić czy idą w dobrym kierunku. 

Co zawiera model biznesowy?

Model biznesowy jest planem przedsiębiorstwa, który umożliwia rentowne prowadzenie określonej działalności na danym rynku i w określonej branży. Podstawowym składnikiem modelu jest opis towarów lub usług oferowanych przez firmę wraz z wyjaśnieniem, dlaczego są one istotne dla klientów oraz czym wyróżniają się na tle konkurencji. Model biznesowy nowego przedsiębiorstwa powinien również obejmować przewidywane koszty uruchomienia działalności, źródła finansowania, docelową bazę klientów, strategię marketingową, przegląd konkurencji oraz prognozy przychodów i wydatków.

Jak stworzyć dobry model biznesowy? 3 najważniejsze cechy

1. Pasuje do celów i wartości firmy 

Twój model biznesowy powinien być wynikiem konkretnego zdefiniowania celu działalności firmy. Nie każdy typ modelu pasuje do każdej firmy. Wybierz model, który uzupełnia Twoją  misję i obrazuje sposób, w jaki chcesz prowadzić firmę .

2. Jest solidny i długotrwały

Aby spełnił te kryterium musi zawierać opis dostępnych zasobów, ewentualnych imitatorów, czyli naśladowców (aby przygotować się na konkurencję w przyszłości) oraz trendy konsumenckie określające, czego twoi klienci będą potrzebować teraz, ale i za jakiś czas.   

3. Równocześnie jest też elastyczny

Biznes rozwija się z czasem, więc twój model nie może być zbyt sztywny. Ma on opierać się na założeniach, ale też dopuszczać pewne zmiany, których będzie potrzebowała firma. Jeśli model biznesowy zależy w dużym stopniu od poprawności wszystkich założeń, może okazać zbyt za mało elastyczny, aby rozwój był możliwy. 

Pamiętaj, że poświęcenie czasu na zastanowienie się nad wyborem modelu biznesowego może uchronić twoją działalność przed dużym błędem oraz pomóc jej w osiągnięciu sukcesu.