Czym jest viaTOLL? Kto musi zarejestrować się w tym systemie?
Co to jest viaTOLL?
ViaTOLL to elektroniczny system poboru opłat za przejazd polskimi autostradami, drogami ekspresowymi oraz drogami krajowymi zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Wprowadzono go 1 lipca 2011 roku. System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
Korzystanie z systemu viaTOLL wymaga posiadania elektronicznego urządzenia pokładowego viaAUTO lub viaBOX, które należy przykleić po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu. W pierwszej kolejności użytkownik musi dokonać rejestracji w systemie, podpisać umowę i wnieść kaucję. Dla pojazdów samochodowych lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony przeznaczone są urządzenia viaAUTO, natomiast dla pojazdów ciężarowych – viaBOX.
Jak działa system viaTOLL?
System viaTOLL działa na bardzo prostej zasadzie. Nad drogami płatnymi umieszczone zostały bramownice, które wyposażono w anteny. Za ich pośrednictwem odbywa się komunikacja między przekaźnikami systemu a urządzeniami pokładowymi viaAUTO lub viaBOX.
Za każdym razem, gdy pojazd wyposażony we wspomniane urządzenie przejeżdża pod bramownicą, system viaTOLL pobiera opłatę za przejazd odcinkiem płatnej drogi. Urządzenie informuje kierowcę o dokonanej płatności pojedynczym sygnałem.
System viaTOLL w istotny sposób usprawnił pobieranie opłat za przejazd autostradami, drogami ekspresowymi oraz drogami krajowymi zarządzanymi przez GDDKiA. Dokonywanie płatności zostało zautomatyzowane – kierowcy nie muszą zatrzymywać się ani zwalniać przy bramownicach. Warto jednak dodać, że nie wszyscy kierowcy muszą rejestrować się w systemie viaTOLL.
Kiedy kierowcy nie muszą korzystać z systemu viaTOLL?
Jak zaznaczyliśmy na początku, kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony mają obowiązek korzystać z systemu viaTOLL i dokonywać opłat metodą elektroniczną. Jednak w wielu przypadkach kierowcy mogą dokonać opłaty manualnie. System viaTOLL jest dobrowolny dla kierowców prowadzących:
samochód osobowy,
samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy mniejszej lub równej 3,5 tony,
samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 tony,
samochód dostawczy z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy mniejszej lub równej 3,5 tony,
mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą),
mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy mniejszej lub równej 3,5 tony.
Kierowcy wymienionych wyżej pojazdów mogą dokonać opłaty za przejazd, korzystając z bramek, w których przyjmowane są płatności. Różni się to od systemu viaTOLL tym, że kierowca musi się zatrzymać, ewentualnie zaczekać w zależności od natężenia ruchu i dokonać płatności bezpośrednio.
Stawki opłat w systemie viaTOLL
Wysokość stawek opłat elektronicznych w systemie viaTOLL jest zależna między innymi od kategorii pojazdu i klasy pojazdu w EURO w zależności od limitu emisji spalin. W przypadku dróg krajowych klasy A i S stawki są wyższe niż na drogach krajowych klasy GP i G.
Wysokość stawek za każdy kilometr została opisana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.