Dwie firmy chcą przejąć polski rynek automatów paczkowych. By przegonić InPost, wydadzą 60 mln euro
DHL oraz spółka Alibaby chcą stworzyć największą w naszym kraju sieć dostaw poza domem. Na instalację automatów paczkowych zamierzają przeznaczyć 60 mln euro. Do zdetronizowania obecnego lidera, firmy InPost, sporo im jednak brakuje. Jak na razie mają zaledwie 1,2 tys. maszyn — informuje Puls Biznesu.
DHL i spółka Alibaby wydadzą 60 mln euro
DHL chce odkupić część udziałów w polskim oddziale Cainiao. Jest to spółka należąca do grupy Alibaby, która odpowiada za postawienie automatów pozwalających odbierać paczki z AliExpress. Obie firmy zamierzają przeznaczyć 60 mln euro, by zainstalować automaty paczkowe i stać się liderem na rynku dostaw poza domem.
Zadanie to nie jest łatwe, gdyż obecnie mają oni 1,2 tys. takich maszyn (i liczne punkty odbioru) w porównaniu do 19,3 tys. paczkomatów InPostu.
Trudno szacować, ile automatów DHL może postawić dzięki 60 mln EUR inwestycji, ponieważ jego maszyny są mniejsze od tych stawianych przez InPost. Poza tym ta kwota wydaje się wyjątkowo duża jak na samą instalację automatów , dlatego niewykluczone, że obejmie też rozbudowę floty albo magazynów — przyznaje na łamach Pulsu Biznesu Krzysztof Kawa, analityk firmy Erste.
InPost jest wciąż niekwestionowanym liderem
Na polskim rynku automatów paczkowych jest jeszcze kilku graczy. Pod względem liczebności maszyn są to kolejno: DPD, Allegro, Poczta Polska oraz Orlen.
Krzysztof Kawa wskazuje w rozmowie z Pulsem Biznesu, że na razie pozycja InPostu nie jest zagrożona . Firma, która chciałaby dorównać liderowi, musi przygotować nie tylko ciekawą ofertę, ale zachęcić do siebie klientów — w przypadku InPostu wskaźnik lojalności użytkowników znajduje się na bardzo wysokim poziomie.