Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Mniej gazetek, spada liczba treści. Sieci wycofują się powoli z ich drukowania
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 23.11.2020 01:00

Mniej gazetek, spada liczba treści. Sieci wycofują się powoli z ich drukowania

Gazetki znikają ze sklepów
AGENCJA SE/EAST NEWS

Gazetki promocyjne znikają ze sklepów

Gazetki z promocjami drukowane przez Biedronkę, Lidla i wiele innych dyskontów i hipermarketów, ale także sklepów RTV-AGD mogą niedługo zniknąć ze sklepów.

Eksperci z Centrum Analiz Grupy AdRetail, Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH zebrali dane i przeprowadzili analizę, z której wynika, że I półroczu br. sieci handlowe wydały o 17 proc. mniej gazetek niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku, przekazało money.pl.

Ponadto w gazetkach zmniejszyć się miała także liczba stron gazetek i powierzchnia promocyjna - w obu przypadkach o 18 proc. W każdym z analizowanych przypadków większość formatów była na minusie.

Z danych, na które powołuje się money.pl, wynika, że największe spadki w drukowanych gazetkach można zauważyć w sklepach z art. dla dzieci, RTV-ADG, a także hipermarketach. Spadki sięgały od 40 do 75 proc.

Wzrost w drukowanych gazetkach obserwuje się jedynie we wspomnianych dyskontach (Biedronka, Lidl), a także w sieciach z art. z kategorii kultury i rozrywki. Sklepom z art. DIY udało zwiększyć się liczbę stron.

Internet wypiera gazetki

Według raportu, na który powołuje się money.pl, w I półroczu br. sieci handlowe wydały o 17 proc. mniej gazetek niż w tym samym okresie w ubiegłym roku.

– Nie jestem tym zaskoczony. Od kilku lat obserwuję trend spadkowy papierowych wydań. W całym ub.r. ograniczono ich ilość o 9,4 proc. w stosunku do 2018 roku. Z rynku znikają drukowane gazetki, bo coraz mocniej wypierają je cyfrowe wersje. I ten proces jest nie do zatrzymania – powiedział cytowany przez portal Karol Kamiński, Przewodniczący Kapituły Programu AdRetail Inspirio.

Dane pokazują, że największy spadek widać w sklepach z artykułami dla dzieci (75 proc.), w sklepach RTV-AGD, spadek nie jest tak drastyczny, jednak też zauważalny (41 proc.). Ostatnie na podium znalazły się hipermarkety ze spadkiem na poziomie 40 proc., za nimi drogerie i apteki (25 proc.), cash&carry (18 proc.), supermarkety (6 proc.) i w końcu hurtownie (1 proc.).

– Na najbardziej drastyczne cięcia wpłynęło zamknięcie centrów handlowych, w których znajdują się sklepy z art. dziecięcymi i sprzętem elektronicznym, a także hipermarkety. Dlatego tego typu sieci tak mocno zareagowały ograniczeniem gazetek handlowych i przeniosły wiele akcji promocyjnych do Internetu – tłumaczyła cytowany przez portal Yves Frerot z Hiper-Com Poland.

Co ciekawe spadku drukowanych gazetek uniknęły dyskonty, które odwrotnie niż reszta sklepów drukują jeszcze więcej gazetek promocyjnych o (24 proc. więcej niż wcześniej). Wzrost widać także w liczbie gazetek sklepów z art. z kategorii kultury i rozrywki (10 proc.).

– Obecnie trzeba promować to, co ma szansę się sprzedawać, czyli produkty niezbędne i niedrogie. To okazja dla marek własnych, o czym powszechnie wiadomo, ale dyskonty są najlepiej przygotowane do pokazywania ich we wszystkich kanałach. Papierowe gazetki są dla nich głównym narzędziem dotarcia do konsumentów i takim pozostaną. Oczekiwany wzrost sprzedaży da środki na zwiększenie promocji w formie drukowanej – prognozuje cytowany przez Money dr Maria Andrzej Faliński, Członek Kapituły AdRetail Inspirio.

Tagi: promocje