IKEA wycofuje jeden ze swoich produktów. Decyzja jest kontrowersyjna
Z tego artykułu dowiesz się:
Dlaczego IKEA zdecydowała się wycofać baterie ze sprzedaży
Kiedy baterie znikną z IKEI
Co pojawi się zamiast standardowych baterii alkalicznych
IKEA wycofuje baterie
IKEA wycofa ze sprzedaży swoje kultowe żółte baterie. Wszystko wynika z troski o środowisko, ponieważ baterie alkaliczne, które są niezwykle groźne dla środowiska, powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, tymczasem najczęściej trafiają do kosza wraz z innymi śmieciami.
Wciąż zaledwie 2 na 100 baterii sprzedawanych w Polsce to akumulatorki, podaje Business Insider. To zdecydowanie za mało, by mówić o ochronie środowiska. IKEA wie o tym doskonale, dlatego zwiększając świadomość swoich klientów przyczyni się do zlikwidowania problemu baterii, choć w niewielkim stopniu.
- Baterie alkaliczne to 86 proc. całego europejskiego rynku baterii. Wraz ze wzrostem popularności miniaturowych urządzeń, na znaczeniu zyskały także baterie specjalistyczne. Są one drugim najpopularniejszym rodzajem baterii, a ich sprzedaż osiąga 9 proc. rynku. Dla porównania, baterie cynkowo-węglowe to 3 proc., a tzw. „akumulatorki” to tylko 1 proc. całego rynku - wymienia cytowana przez portal Vicky Raman, Brand Marketing Manager w Panasonic Energy Europe.
Zgodnie z danymi European Portable Battery Association (EPBA), na które powołuje się portal, w 2018 r. na polski rynek wprowadzono prawie 250 mln ogniw baterii oraz nieco ponad 5 mln akumulatorków (0,19 proc.).
Ogromny zysk
Baterie jednorazowe przynoszą ogromny zysk. Trudno się dziwić - są we wszystkim, co nas otacza: w pilotach do telewizorów, zabawkach, latarkach… Słowem są nieustannie w zasięgu naszego wzroku.
- Baterie alkaliczne kupujemy przeważnie trzy lub cztery razy w roku. Statystyki pokazują, że aż 50 proc. zakupów baterii to decyzje spontaniczne. Rynek ten charakteryzuje się dużą sezonowością. Przykładowo, sprzedaż w ostatnim kwartale dla wszystkich typów baterii jest zdecydowanie największa. Okres ten obejmuje sezon świąteczny, charakteryzujący się zwiększoną sprzedażą zabawek i gadżetów wymagających baterii. Lockdown, spowodowany pandemią COVID-19, zainicjował szybki wzrost sprzedaży urządzeń wymagających baterii, na przykład pilotów, zabawek czy gier - przekazała Vicky Raman.
Jowita Pasturczyk, Brand Activation Manager w Energizer Central Europe wylicza że w każdym domu znajduje się zwykle “około 10 urządzeń zasilanych energią przenośną, które wymagają najczęściej od dwóch do czterech baterii”.
IKEA mówi “stop”!
Zgodnie z obietnicą do października 2021 roku IKEA wycofa ze sprzedaży ze wszystkich sklepów na całym świecie produkty serii Alkalisk, czyli baterie, które nie nadają się do ponownego ładowania.
- W zeszłym roku IKEA sprzedała na całym świecie około 300 milionów jednorazowych baterii alkalicznych. Gdybyśmy każdą z nich zastąpili akumulatorkiem do wielokrotnego ładowania i naładowali 50 razy, moglibyśmy uniknąć około 5 tys. ton odpadów rocznie - zdradziła w rozmowie z portalem Małgorzata Jezierska, Commercial PR & Communication Business Partner.
Zamiast baterii alkalicznych IKEA zaproponuje swoim klientom własną markę akumulatorów Ladda.