Ikona motoryzacji nie żyje. To nazwisko zna każdy
Przykre dla entuzjastów motoryzacji wieści przypłynęły od jednego z największych producentów samochodów na świecie. W wieku 94 lat zmarł bowiem człowiek, bez którego nie byłoby najprawdopodobniej globalnej wielkości marki. To on odpowiada za powstanie pewnego typu samochodu, który podbił świat. Człowiek, który zmotoryzował cały kraj, zasłynął jednak czymś innym – niebywałą skłonnością do… oszczędności.
66 lat w służbie motoryzacji
Osamu Suzuki zmarł w wieku 94 lat. Legendarny lider Suzuki Motor, który przez ponad cztery dekady kierował rozwojem firmy, przyczynił się do przekształcenia Indii w jeden z najważniejszych rynków motoryzacyjnych na świecie. Zgon nastąpił 25 grudnia, a jego przyczyną był chłoniak – poinformowała firma, której Osamu przewodził jako dyrektor generalny.
Suzuki pozostawił po sobie trwały ślad w globalnej branży motoryzacyjnej. Jak opisuje agencja Reuters, jego dziedzictwo to odwaga, innowacyjność i… bezkompromisowa oszczędność.
PKP PLK pokazały nowość. Możesz śledzić swój pociąg z telefonuMistrz oszczędności
Osamu Suzuki dołączył do firmy w 1958 roku. Stopniowo awansował, aż w latach 70. objął funkcję prezesa. Co ciekawe, jego związek z rodziną Suzuki wynikał z przyjęcia nazwiska żony. Było to powszechną praktyką w japońskich rodzinach, które nie miały męskiego potomka. To właśnie Osamu rozpowszechnił w Japonii małe, ekonomiczne samochody o pojemności nieprzekraczającej 660 cm3 - znane z niskich kosztów eksploatacji i ulg podatkowych. Jednocześnie stały się one jednym z fundamentów globalnego sukcesu Suzuki Motor.
Jak donosi agencja Reuters, Osamu Suzuki zasłynął jako mistrz oszczędności. Jego podejście do zarządzania było praktyczne i bezpretensjonalne – nakazał na przykład obniżenia sufitów w fabrykach w celu ograniczenia kosztów klimatyzacji. Podczas licznych podróży służbowych, konsekwentnie wybierał klasę ekonomiczną, nawet gdy znajdował się już w podeszłym wieku. Kiedy pytano go, jak długo zamierza pełnić swoją funkcję, odpowiadał z uśmiechem: „na zawsze” lub „do końca życia”.
Jednym z największych sukcesów Suzuki była premiera modelu Alto w 1979 roku. Ten niewielki, przystępny cenowo samochód zyskał ogromną popularność i ugruntował pozycję firmy na rynku. Wkrótce potem, w 1981 roku, Suzuki nawiązało strategiczne partnerstwo z General Motors, co otworzyło drzwi do dalszej ekspansji. Jednak prawdziwie przełomowym krokiem była decyzja Suzuki o wejściu na rynek indyjski…
Człowiek, który wprawił Indie w ruch
Osamo zainwestował całkowity roczny dochód firmy w budowę narodowego producenta samochodów w Indiach, co w tamtym czasie było postrzegane jako wyjątkowo ryzykowne i kontrowersyjne, ale jednocześnie odważne przedsięwzięcie. Historia pokazała, że decyzja Osamu przyczyniła się do zmotoryzowania Indii. Państwo, które w latach 80. miała słabo rozwinięty sektor motoryzacyjny, szybko stało się jednym z kluczowych rynków Suzuki. Współpraca z rządem Indii zaowocowała następnie powstaniem Maruti Suzuki, które zrewolucjonizowało tamtejszy rynek, oferując przystępne cenowo samochody „dla ludu”.
Projekt, początkowo uznawany za eksperyment, okazał się fundamentem długoterminowego sukcesu firmy, a Suzuki Motor stało się liderem na rynku indyjskim, który z czasem stał się jednym z najważniejszych rynków motoryzacyjnych na świecie. Firma Suzuki powstała w 1909 roku, założył ją Michio Suzuki.