Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym w Polsce? Kwota może zaskoczyć
Fundacja EV Klub Polska, największa w Polsce organizacja zrzeszająca posiadaczy samochodów elektrycznych opublikowała pierwsze informacje z nadchodzącego raportu EV 1000. Dzięki temu znamy wyimki z badań nad faktycznymi kosztami eksploatacji samochodów z napędem elektrycznych w polskich warunkach.
Jak przeprowadzono badanie EV 1000?
Badanie opinii 965 użytkowników samochodów elektrycznych, którzy odpowiedzieli aż na 104 pytania, pozwoliło ustalić koszty eksploatacji w kluczowych obszarach, m.in. koszty podróży, ładowania, ale tez profil użytkowania pojazdów elektrycznych czy zwyczaje samych kierowców.
Co ważne, ankietowani dostarczyli danych na temat wielu modeli elektryków. Łącznie mowa o 66 różnych modelach 30 producentów oraz o warunkach ładowania oferowanych przez 15 operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania.
Niemcy idą na całość: samochody elektryczne będzie można naładować na 80% stacji paliwIle kosztuje ładowanie pojazdów elektrycznych?
W ten sposób ustalono, że średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł. Najtańsze okazuje się ładowanie baterii pojazdów w domu – w minionym roku rozliczający się według taryf G11 i G12 zapłacili kolejno 14,94 zł i 14,57 zł za naładowanie baterii do stanu, który pozwalał przejechać 100 km.
Koszty te można jeszcze obniżyć, dzięki zmianie taryfy na G12n, w przypadku której za 100 km zapłacimy już 12,39 zł, zaś przy G12w – 13,83 zł. Po uśrednieniu danych pochodzących od różnych operatorów średni koszt takiego naładowania baterii w domu, aby pozwalała ona na przejechanie 100 km, wyniósł 14,33 zł.
Koszty rosną w trasie
W toku badań nie odnotowano różnic pomiędzy profilem eksploatacji samochodów elektrycznych a tych wyposażonych w silniki spalinowe. W przypadku obu grup kierowców ok. 52 proc. przebiegu to jazda po mieście. Nie różnią się także pokonywane dystanse – średnio w ciągu przebieg samochodów elektrycznych rośnie od 15 do 20 tys. kilometrów.
W przypadku 48 proc. przebiegu pokonywanego w trasie, poza obszarami miejskimi, rosną koszty eksploatacji – posiadacze EV ładują prądem stałym w trasie swoje samochody średnio 48 razy w ciągu roku, co podwyższa cenę przejechania 100 km aż do 50,38 zł. W przypadku uśrednionego miksu ładowania (dom + stacje), który odzwierciedla praktykę eksploatacji elektryków, uzyskujemy średni koszt w wysokości 23 zł na 100 km.
Zobacz też: Poważny błąd w mObywatelu. Może dotyczyć wielu Polaków
Kto jeździ elektrykami?
Badanie EV 1000 daje także ciekawy wgląd w to, kto wybiera pojazdy elektryczne. Jak zauważa, Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska, 60 proc. posiadaczy EV to osoby zamieszkujący budynki jednorodzinne w dużych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.
Poruszają się przede wszystkim po mieście, co generuje oszczędności – po pierwsze, za sprawą możliwości tańszego ładowania w domu, a po drugie, dzięki możliwości korzystania z darmowych miejsc parkingowych. Całościowego raportu z badań spodziewamy się w I kwartale przyszłego roku.