Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Innowacje i odpowiedzialność w budowaniu nowoczesnych strategii zarządzania
Redakcja BiznesInfo
Redakcja BiznesInfo 09.01.2025 17:43

Innowacje i odpowiedzialność w budowaniu nowoczesnych strategii zarządzania

Elżbieta Pełka
Fot. Agencja Pełka i Partnerzy

Agencja Pełka i Partnerzy od lat wyznacza standardy w zarządzaniu komunikacją, a jej założycielka, Elżbieta Pełka, z sukcesem rozwija także innowacyjne projekty w innych branżach. Jej zaangażowanie w promowanie etycznych praktyk sprzedaży poprzez Polish National Sales Awards oraz doświadczenie w przewodzeniu radzie nadzorczej technologicznej spółki giełdowej stanowią jedynie część imponującej kariery. W rozmowie z portalem BiznesInfo opowiada o zarządzaniu firmami w dynamicznie zmieniającym się świecie oraz o wyzwaniach, jakie niesie przyszłość technologii i biznesu

Od lat jest Pani związana z sektorem innowacji i zarządzania, zarówno w ramach własnej agencji PR, jak i pełniąc rolę przewodniczącej rady nadzorczej spółki technologicznej. Co najbardziej fascynuje Panią w łączeniu tych dwóch światów?

Moje zaangażowanie w różne sektory wynika z nieustannej ciekawości i potrzeby rozwijania nowych umiejętności. Świat technologii i komunikacji przenika się dziś bardzo intensywnie, co sprawia, że współpraca między tymi dziedzinami staje się coraz bardziej naturalna. W agencji PR Pełka i Partnerzy, którą założyłam, pracujemy nad budowaniem wizerunków marek, tworzeniem strategii komunikacji czy obsługą kryzysową. Natomiast w radzie nadzorczej Sunway Network S.A., firmy zajmującej się nowoczesnymi technologiami, jak rozszerzona i mieszana rzeczywistość, doradzam w zupełnie innych kontekstach, ale w oparciu o podobne zasady zarządzania. To połączenie doświadczeń pozwala mi lepiej zrozumieć wyzwania, przed którymi stoją innowacyjne firmy, a także widzieć, jak technologie mogą wpływać na zmiany w branży PR.

 

Zarządzanie firmą technologiczną to duże wyzwanie, zwłaszcza w dziedzinie, w której – jak sama Pani mówi – wciąż się uczy. Jakie kluczowe kompetencje są potrzebne, by efektywnie pełnić rolę przewodniczącej rady nadzorczej?
 

Najważniejsze są umiejętność nadzoru i strategicznego myślenia. W spółkach technologicznych nie zawsze trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, ale konieczne jest zrozumienie, jak działa firma i jakie cele biznesowe chce osiągnąć. Kluczowe kompetencje to zarządzanie zespołami, zdolność analizy finansowej oraz świadomość procesów rynkowych. Bardzo istotna jest także efektywna współpraca z zarządem i pozostałymi członkami rady nadzorczej. W Sunway Network S.A., mimo że technologia AR i XR jest dla mnie nowa, staram się wnosić swoje doświadczenie z obszaru zarządzania i komunikacji strategicznej. Pomagają mi w tym umiejętność adaptacji oraz otwartość na uczenie się od specjalistów w tych nowych dla mnie obszarach.
 

Jakie wyzwania wiążą się z zarządzaniem agencją PR w erze cyfrowej transformacji?

Zarządzanie agencją PR w dzisiejszych czasach wymaga ciągłego dostosowywania się do zmieniającego się świata. Każda zmiana, czy to technologiczna, czy kulturowa, wpływa na sposób komunikacji z otoczeniem. Dzisiejszy klient wymaga nie tylko dobrze opracowanych strategii, ale także ich szybkiego wdrożenia i elastyczności. Dlatego w agencji stawiamy na filozofię zwinnego zarządzania, czyli agile. Jest to sposób działania, który wywodzi się z branży IT, ale idealnie sprawdza się w naszej codziennej pracy. Agile to nie tylko technika, ale również filozofia biznesowa, która pozwala szybko reagować na zmiany i koncentrować się na tym, co istotne w danym momencie.
 

Jakie zmiany wnosi agile do codziennego zarządzania agencją PR?

Agile to przede wszystkim zwinność i elastyczność. W agencji koncentrujemy się na projektach, które mają największy wpływ na naszych klientów, zamiast podejmować się wielu zadań jednocześnie. Dzięki temu podejściu możemy szybko dostosować się do zmieniających warunków rynkowych i jednocześnie skupić na dostarczaniu wartości. Klienci doceniają to, że działamy jak ich partnerzy, wspólnie opracowując strategie i dostosowując je do bieżących potrzeb.

Pracuje Pani również nad innowacyjnymi projektami w ramach Polish National Sales Awards. Jakie znaczenie ma dla Pani to przedsięwzięcie?

PNSA to dla mnie projekt wyjątkowy, ponieważ promuje etykę w sprzedaży i profesjonalizm w obsłudze klienta. To jedyny konkurs w Polsce, który tak silnie akcentuje wartości związane z transparentnością i odpowiedzialnością w sprzedaży. Uczestnicy konkursu są oceniani nie tylko pod kątem wyników, ale również innowacyjności, pracy zespołowej i przestrzegania etyki zawodowej. W dzisiejszych czasach, gdy relacje z klientami są coraz bardziej złożone, promowanie takich wartości jest kluczowe dla budowania zaufania w biznesie.

Jakie inne projekty i współprace przynoszą Pani dużą satysfakcję?

Jestem szczególnie dumna z współpracy z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej. To największe w kraju źródło pozabudżetowego finansowania badań naukowych, a my wspieramy je w promocji osiągnięć naukowych. Pracujemy również z instytucjami akademickimi, takimi jak Uniwersytet Warszawski czy Coventry University Wrocław, pomagając im budować mosty między światem nauki a biznesem. To niesamowite doświadczenie, ponieważ praca z naukowcami i pomoc w przekładaniu wyników badań na komercyjne projekty jest nie tylko fascynująca, ale także niezwykle ważna dla rozwoju całej gospodarki.

PNSA - XIII edycja.jpg
Gala Finałowa XIII edycji PNSA - wręczenie nagrody specjalnej Prezesa PNSA. Od lewej: Elżbieta Pełka, Adam Struzik - Marszałek Województwa Mazowieckiego, Józef Wancer - Honorowy Przewodniczący Rady Nadzorczej BNP Paribas Bank Polska

Czy uważa Pani, że rola agencji PR będzie się zmieniać w najbliższych latach?

Zdecydowanie tak, i czekam na te zmiany z dużą otwartością. Świat komunikacji zmienia się dynamicznie, a technologie takie jak sztuczna inteligencja czy analiza big data wpływają na to, jak zarządzamy informacjami. Wierzę, że agencje PR będą coraz bardziej doradcami strategicznymi dla swoich klientów, pomagając im nie tylko w tworzeniu wizerunku, ale także w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych. Transparentność, etyka i zdolność do szybkiej adaptacji będą kluczowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Jaką radę ma Pani dla młodych liderów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zarządzaniem?

Przede wszystkim, aby nie bali się popełniać błędów i uczyć się na swoich doświadczeniach. Zarządzanie to sztuka ciągłego doskonalenia. Ważne jest także, aby otaczać się ludźmi, którzy inspirują i uczą nowych rzeczy. Nigdy nie przestawajcie się rozwijać – to klucz do sukcesu, niezależnie od branży.

https://pelkaipartnerzy.com/
 

Elżbieta Pełka

WhatsApp-Image-2022-07-15-at-20.27.17.jpg
Elżbieta Pełka

Fellow of The Royal Society of Arts (RSA), Fellow of The Chartered Institute of Marketing, prezeska Polish National Sales Awards, właścicielka Agencji Marketingu Zintegrowanego Pełka i Partnerzy, członkini zarządu British-Polish Chamber of Commerce od 2019 roku, ekspertka Centrum Dialogu i Analiz THINK TANK. Członkini Rady Programowej Europejskiej Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Klubu Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Członkini Akademii Liderek Henryki Bochniarz. Od 2023 r. przewodnicząca Rady Nadzorczej spółki Sunway Network S.A. (dawniej Prosta Giełda S.A).

Przedsiębiorczyni, marketerka, ekspertka w procesach zarządzania marką 360 stopni, posiada ponad 25-letnie doświadczenie w szeroko pojętej komunikacji zdobyte w Polsce i za granicą, szczególnie w Wielkiej Brytanii. Pracowała na stanowiskach menedżerskich dla takich korporacji międzynarodowych jak Ogilvy&Mather w Londynie i Warszawie, The Rowland Company, GGK Direct, Marie Claire Poland.

W ramach realizowanych projektów działa na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, a także promowania standardów i etyki w sprzedaży. Jest aktywną uczestniczką kilku organizacji prowadzących działalność prospołeczną.