Itaka i Rainbow Tours jedynymi biurami podróży w rankingu najcenniejszych polskich marek "Rzeczpospolitej"
Itaka i Rainbow Tours, jako jedyne z obszaru turystyki, znalazły się w tegorocznym zestawieniu najcenniejszych polskich marek, który przygotowała "Rzeczpospolita". Biura podróży uplasowały się w pierwszej połowie rankingu. Spadek względem poprzednich edycji notowania to efekt uboczny pandemii.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Które miejsce zajęły Itaka i Rainbow Tours
-
Jakie marki były brane pod uwagę
-
Jakie wnioski płyną z tego zestawienia
Itaka i Rainbow Tours docenione przez "Rzeczpospolitą"
Itaka i Rainbow Tours znalazły się wśród 220 najcenniejszych marek w rankingu "Rzeczpospolitej". To jedyne podmioty z branży turystycznej ujęte w najnowszym zestawieniu.
Itaka uplasowała się na 50. lokacie z wyceną rzędu 261,6 mln zł. Tuż przed nią znalazł się Bank Handlowy 262,2 mln zł, z kolei tuż za nią - Dom Development (253,5 mln zł).
Natomiast biuro Rainbow Tours zajęło na 87. miejsce z szacowaną wartością 123,1 mln zł. Obok niego sklasyfikowano markę odzieżową House (125,7 mln zł). Tuż za Rainbow Tours uplasował się Wedel (119,2 mln zł).
Z kolei biorąc pod uwagę ranking z podziałem na kategorie Itaka zajęła miejsce 13., a Rainbow Tours - 16. Biura podróży zostały sklasyfikowane w segmencie „Handel i usługi”.
W poprzednich edycjach rankingu doceniane były także Wezyr Holidays (aktualnie: Coral Travel), Orbis i LOT, ale tym razem zabrakło dla nich miejsca. Na liście nie ma też żadnej innej linii lotniczej czy spółki hotelarskiej. W tegorocznym rankingu najwięcej docenionych marek reprezentuje sektor spożywczy.
Impuls dla turystyki? Polacy chcą wspierać krajowe podmioty
Słabsze miejsca Itaki i Rainbow Tours w rankingu to bez wątpienia wynik koronakryzysu, który mocno dał się we znaki całej branży turystycznej. Jeszcze w 2018 r. Itaka była sklasyfikowana na prestiżowym 28. miejscu z wyceną 535,5 mln zł, a Rainbow Tours - na 29. miejscu.
Joanna Szalacha-Jarmużek, socjolog i ekspertka ds. patriotyzmu ekonomicznego, zwróciła uwagę na zmieniające się zachowania konsumpcyjne Polaków. W pierwszej dekadzie po transformacji obywatele wychodzili bowiem z założenia, że to, co zagraniczne jest z zasady lepsze.
Badaczka wskazuje, że od tamtego czasu podejście zdecydowanie się zmieniło , a radykalny odwrót w stronę krajowego podwórka nastąpił w przeciągu ostatnich dziesięciu lat. Skąd ta rewolucja w duchu kupowania nie tylko portfelem, lecz także sercem? Zjawisko to jest efektem przede wszystkim poprawy jakości polskich usług i produktów. Dzięki temu marki mogły umocnić swój wizerunek i zdobyć nowych klientów.
Jednak specjaliści ds. brandingu wskazują, że zwrot ku krajowym podmiotom nie wynika tylko z sentymentu, lecz także z rosnącej świadomości ekonomicznej Polaków. Pandemia zdecydowanie ją umocniła. Z sondażu przeprowadzonego w 2020 r. przez URC Research wynika bowiem, że 88 proc. respondentów wybiera w czasach niepewności krajowe produkty i usługi, aby wspomóc polskich producentów.
Kto uplasował się na szczycie rankingu?
W trakcie opracowywania zestawienia "Rzeczpospolita" brała pod uwagę wyłącznie te marki które mają czysto polskie korzenie - nawet jeżeli aktualny właściciel jest zagraniczny. Choć Itaka i Rainbow Tours powoli pną się ku górze, to do liderów im jeszcze sporo brakuje.
Na szczycie tegorocznego zestawienia znalazł się Orlen o szacunkowej wartości aż 9869 mln zł. Tuż za nim uplasowała się Biedronka z wyceną rzędu 7267,7 mln zł. Podium zamyka PGNiG (6026,9 mln zł). Wszystkie te marki są liderami w swoich kategoriach.
Kto znalazł się na końcu rankingu? Trzy podmioty z branży spożywczej - Zbyszko (10,5 mln zł), Bałtyk (10,3 mln zł) oraz Pekpol (10 mln zł).
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl