Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Jak otrzymać zaświadczenie o zarobkach?
Iga Marciniszyn
Iga Marciniszyn 22.03.2022 08:38

Jak otrzymać zaświadczenie o zarobkach?

Jak otrzymać zaświadczenie o zarobkach?
pixabay.com

Czym jest zaświadczenie o zarobkach?

Jest to dokument, który ukazuje wysokość osiąganych zarobków oraz źródło ich pochodzenia. Zaświadczenie to otrzymuje się od pracodawcy lub osoby oddelegowanej do tego typu zadań, np. księgowego. Nawet jeśli pracownik zmienił już miejsce pracy, to ma prawo wnioskować o wydanie zaświadczenia o zarobkach.

W jakich przypadkach może być konieczne zaświadczenie o zarobkach?

Jest szereg sytuacji, w których posiadanie zaświadczenia o zarobkach i zatrudnieniu może być niezbędne. Pierwszą z nich jest przede wszystkim moment, w którym staramy się o kredyt lub pożyczkę bądź też chcemy dokonać zakupu na raty. Takie zaświadczenie o zarobkach ma być gwarancją naszej wypłacalności. Kolejną sytuacją mogą być starania o otrzymanie zasiłku z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, gdy konieczne jest udokumentowanie, że niskie zarobki kwalifikują nas do starania się o zasiłek. Zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu może być również wymagane podczas rekrutacji dziecka do przedszkola, dla ukazania wiarygodności finansowej. Zaświadczenie o zarobkach z pewnością przyda się również podczas postępowania rozwodowego lub procesu dotyczącego płatności alimentacyjnych. W takiej sytuacji dzięki zaświadczeniu sąd jest w stanie określić wysokość alimentów na dzieci, jakie może zasądzić. Pozostałe sytuacje to na przykład: staranie się o różne dofinansowania czy zawieranie umów abonamentowych.

Co powinno zawierać zaświadczenie o zarobkach?

Zaświadczenie o zarobkach powinno zawierać przede wszystkim dane pracownika, tj. jego imię, nazwisko, numer PESEL, numer dowodu oraz adres zamieszkania. Ponadto we wniosku należy zawrzeć stanowisko obejmowane przez pracownika oraz rodzaj umowy, a także czas, na jaki jest zawarta. W zaświadczeniu ujmuje się także zarobki brutto na podstawie minimum 3 ostatnich miesięcy. Pracodawca jest też zobowiązany do ujęcia informacji o obciążeniu komorniczym pracownika, jeśli takowe ma miejsce. Ważną informacją, która pozwala na weryfikację zaświadczenia, jest nazwa, adres oraz dane kontaktowe miejsca pracy wraz z pieczątką i podpisem osoby upoważnionej.

Jak długo ważne jest zaświadczenie o zarobkach?

Należy pamiętać, że zaświadczenie o zarobkach ma określoną ważność, uzależnioną od instytucji, która wymaga od nas takiego zaświadczenia. Okres jego ważności może trwać od jednego do trzech miesięcy, liczonych od daty wystawienia zaświadczenia. Jeśli chcemy wnioskować o kredyt w banku, w zaświadczenie najczęściej ważne jest maksymalnie 30 dni.

Tagi: