Jeden majonez króluje na Wielkanoc. Dominacja polskich marek
Z tego artykułu dowiesz się:
Który majonez najczęściej kupują Polacy
Na którym miejscu w rankingu uplasował się majonez wegański
Które firmy stawiają na roślinne alternatywy
Po który majonez najczęściej sięgają Polacy?
Majonez to produkt, którego sprzedaż w okresie okołoświątecznym wzrasta niemal trzykrotnie. Producenci emulsji, bez której wielkanocny stół może być wybrakowany, już przygotowują się na ogromne zyski.
Jednak od lat toczy się dyskusja, który majonez jest smaczniejszy - Kielecki czy Winiary? To odwieczny spór przy wielkanocnym stole, którego nie jest w stanie rozstrzygnąć żadna ankieta. Jednak z badania UCE Research i Grupy Blix dla portalu money.pl można wywnioskować po jakie marki najchętniej sięgają Polacy.
Wydaje się, że niekwestionowanym liderem jest Winiary, który kupuje aż 57,9 proc. ankietowanych. To tradycyjna polska marka, która należy do międzynarodowego koncernu Nestle. Na drugim miejscu uplasował się jego odwieczny rywal - Kielecki, po który sięga o połowę mniej klientów (27,2 proc.). Za produkcję tego towaru odpowiada Spółdzielnia Społem.
Na najniższym stopniu podium znalazł się amerykański Hellmans od Unilever. Ten majonez wybiera 12,7 proc. Polaków. Tuż za nim uplasowały się Pudliszki (10,3 proc.) i Madero (10 proc.), czyli marka Biedronki. Majonez Mikado, który produkuje Lidl, znalazł się dopiero na 11. miejscu. Sięga po niego tylko 2,3 proc. ankietowanych.
Marka własna Lidla musi uznać wyższość kilku innych produktów. Na majonez Roleski decyduje się 4,8 proc. respondentów, Ocetix - Pomorski - 4,4 proc., Mosso - Napoleoński - 4,2 proc., Develey - 3,4 proc. Na dalszych pozycjach w rankingu znalazły się: Kania - 2,2 proc., Motyl - 2 proc. i Kętrzyński - 1,9 proc.
Zaskakiwać może spadek popularności majonezu Pegaz. Portal money.pl podaje, że jeszcze kilka lat temu klienci mocno podkreślali wyjątkowość tego produktu. W tegorocznym badaniu zakup tego majonezu zadeklarowało zaledwie 0,9 proc. ankietowanych.
Wegański majonez coraz bardziej popularny
Badanie UCE Research i Grupy Blix okazało się wyjątkowo korzystne dla majonezu Go Vege. To wegański produkt, który można znaleźć w Biedronce. Jeszcze kilka lat temu mało kto myślał, że majonez, który bazuje na jajkach, może odnieść sukces w wersji wegańskiej. Tymczasem w 2021 r. po taki zamiennik sięga aż 4,7 proc. badanych, co daje mu 7 miejsce w całym zestawieniu.
Czym różni się majonez wegański od tradycyjnego? W roślinnym produkcie na próżno szukać proszku jajecznego. Pozostałe składniki są bez zmian - majonez wegański jest wzbogacony o olej rzepakowy lub oliwę, cytrynę lub ocet cytrynowy, a także sól i pieprz. Wegańską wersję majonezu produkuje także Develey.
Wysoka pozycja majonezu wegańskiego nie powinna dziwić, jeśli pod uwagę weźmiemy raport „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020”. Wynika z niego, że co dziesiąty Polak stosuje dietę wegetariańską, a 10 proc. badanych planuje wyeliminować mięso z codziennych posiłków. Portal gazeta.pl podaje, że weganizm deklaruje 4 proc. Polaków, a kolejne 5 proc. zamierza wypróbować tę dietę.
Wzrost zainteresowania produktami wegańskimi w Polsce wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Portal veganfoodandliving.com wskazuje, że na przestrzeni ostatnich czterech lat liczba wegan się podwoiła. W 2016 r. było ich 1,3 mln, a w 2020 r. - już 2,6 mln w całej Europie. To więcej niż cała populacja niektórych krajów członkowskich UE - Słowenii (2 mln) czy Łotwy (1,8 mln).