Kiedy biznes nie idzie - porady, które mogą pomóc
Kiedy biznes nie idzie, to czy można coś zrobić? Jak rozwinąć biznes tak, aby zdobywać więcej klientów i aby działalność stała się zyskowna? Zanim uznasz, że zamykasz własną firmę przetestuj kilka sposobów.
Kiedy biznes nie idzie - 4 porady, na to jak uratować firmę przed upadkiem
Niektóre statystyki sa naprawde przygnębiające - prawie 50% firm upada w pierwszym roku działalności. Należy jednak pamiętać, że tak naprawde potrzeba 5 lat, aby uzyskać porządny zwrot z inwestycji, dlatego więc jeśli twój biznes nie idzie, spróbuj najpierw go “reanimować” zanim z niego zrezygnujesz.
1. Przemyśl swój model biznesowy, procesy i… poziom swojego ego
Żadna firma nie robi wszystkiego perfekcyjnie. Zawsze jest jakaś luka, często to właśnie ona jest powodem upadania firmy. Sposób komunikacji z klientem, sposób dostawy czy podejście pracowników? Zastanów się też nad swoim postępowaniem. Biznemeni często lubią robić wszysto sami, poniewaz uważają, ze tylko oni zrobią to dobrze. Niestety nie jest tak, a rezygnacja z pomocy specjalistów często jest powodem kiepskiej sytuacji w firmie.
2. Zadbaj o marketing
Brak odpowiednich działań marketingowych to po prostu uniemożliwienie klientom dotarcia do swoich produktów czy usług. Jeśli brakuje Ci pieniędzy, zainwestuj godzinę lub dwie w tygodniu, aby przeczytać kilka książek marketingowych, blogów lub artykułów i nauczyć się, jak korzystać z mediów społecznościowych, blogów i PR, aby przyciągnąć więcej osób do swojej witryny i / lub sklepu. Jeśli masz więcej pieniędzy niż czasu, zdecyduj się na usługi agencji marketingowych czy freelancerów.
3. Obniż lub podwyższ swoje ceny
Jeśli masz mnóstwo pracy, zamówień czy klientów, ale wciąż ledwo wiążesz koniec z końcem, zastanów się czy nie ustaliłeś zbyt niskiej ceny. Dokładnie policz koszt materiałów czy jak w przypadku usług, np. ogrzewania pomieszczenia i sprawdź, czy twojej sytuacji nie polepszy podniesienie cen. Możliwe też, że twoje ceny są zbyt wysokie, dlatego nie masz klientów. Lekkie ich obniżenie może sprawdzić, że więcej osób będzie chętnych na twoje usługi czy produkty.
4. Poznaj swoich klientów
Jeśli nie wiesz, do kogo kierujesz swoje usługi czy produkty to nie znajdziesz stałych klientów. Musisz poznać ich preferencje, dowiedzieć się do jakiej grupy demograficznej i psychograficznej należą, aby odpowiednio dopasowywać się do nich i zwiększyć zyski. Możesz zrobić małe badanie rynku, porozmawiać z nimi twarzą w twarz lub przez media społecznościowe, zaproponować wypełnienie ankiety.