Klienci dostaną zwrot za montaż fotowoltaiki. UOKiK podjął decyzję
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił nałożenie kary na jedną z firm montujących panele fotowoltaiczne. Ze względu na utrudnienia w odstępowaniu od umowy nie tylko będzie ona musiała zapłacić 5,6 mln złotych, ale też zwrócić pieniądze poszkodowanym klientom.
Opłata 2 tys. zł przy odstąpieniu od umowy
W ocenie prezesa UOKiK, Tomasz Chróstnego, umowy z Krajowym Projektem Energetycznym, firmą zajmującą się montażem paneli fotowoltaicznych, były skonstruowane w sposób naruszający prawa konsumenta. Nie uwzględniono w nich możliwości odstępowania od umów zawartych poza lokalem KPE w ciągu 14 dni od podpisania bez żadnych konsekwencji.
Zamiast tego przedsiębiorstwo w przypadku woli odstąpienia od umowy nakładało na konsumentów opłaty za opracowanie audytu i koncepcji instalacji. Jej wysokość wynosiła 2 tys. zł. Taką opłatę można było jednak legalnie nałożyć tylko wtedy, jeśli druga strona umowy wyraziła zgodę na rozpoczęcie prac przed upływem 14 dni. Choć jeden z wariantów umowy zawierał taką zgodę, to opłata była nakładana na wszystkich.
Potężna kara dla Polsatu, poszło o sylwestrowy konkurs. Znamy kwotęProblemów było znacznie więcej
Naruszeń prawa po stronie Krajowego Projektu Energetycznego ma być zresztą znacznie więcej. UOKiK zwraca uwagę, że wbrew faktycznym praktykom przedsiębiorstwo informowało na swojej stronie na Facebooku, że audyt jest bezpłatny. Nie podawano natomiast informacji o pobieraniu opłaty w wysokości 2 tys. zł w sytuacjach, gdy klient decydował się na odstąpienie od umowy.
Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły także braki w dokumentach. Klienci nie otrzymywali formularza odstąpienia od umowy, brak informacji o zasadach reklamacji z tytułu rękojmi, wymagano natomiast, by od umowy odstępować wyłącznie listem poleconym lub osobiście. Co jednak najważniejsze, KPE nie zwracał wpłacanych przez klientów środków w terminie 14 dni od odstąpienia.
Zobacz także: Szajka internetowych oszustów zatrzymana. Oszukali ponad 800 osób
KPE zwróci pieniądze klientom
W rezultacie UOKiK nałożył na Krajowy Projekt Energetyczny 5 666 767 mln zł kary. Decyzja nie jest prawomocna. Ponadto na firmę nałożono także obowiązek kontaktu z klientami drogą listową, w mediach społecznościowych oraz za pośrednictwem strony internetowej. Kierownictwo firmy zobowiązało się do zwrotu niesłusznie pobranych opłat w wysokości 2 tys. zł za audyt i koncepcję instalacji pobieraną przy odstąpieniu od umowy.