Kolejny dodatkowy nakaz dla kierowców. Będziesz musiał mieć nową naklejkę
Każdy z zarejestrowanych 38 674 496 w Polsce samochodów otrzyma naklejkę w kształcie znaku STOP. Zielony ośmiokąt z literą oznaczającą rok produkcji, rodzaj paliwa oraz numerem rejestracyjnym poinformuje władze czy wolno Ci będzie wjechać swoim pojazdem do miasta. Za naklejkę zapłacisz gminie 5 zł.
Ostateczny wzór, poprzedzony wieloma kontrowersjami został podpisany 31 marca przez Minister Klimatu i Środowiska. Każdy posiadacz samochodu jest zobowiązany do umieszczenia zielonej naklejki w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Naklejka będzie informować o rodzaju paliwa jakim napędzany jest samochód:
P - to benzyna
D - jak diesel, to olej napędowy;
M - mieszanka (paliwo-olej);
LPG - gaz płynny (propan-butan);
CNG - gaz ziemny sprężony (metan);
LNG - gaz ziemny skroplony (metan);
H - wodór;
EE - samochód elektryczny
BD - biodiesel
E85 - etanol
999 - inne.
60-65% pojazdów nie spełnia norm emisji spalinowych
Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym swobodnie będą poruszały się tylko te pojazdy, które spełnią normy emisji spalin. Normą najczęściej wybieraną jest Euro 5. Tej normy wg. liczby zarejestrowanych samochodów w Polsce nie spełnia ok 60-65% pojazdów. Każda gmina, niezależnie od liczby jej mieszkańców może tworzyć takie strefy, do których wjadą jedynie pojazdy elektryczne, napędzane gazem LPG lub wodorem oraz autobusy zeroemisyjne.
Każda gmina ustala własne reguły
Rada gminy ma ustalić strefę czystego transportu. Za wjazd do SCT bez naklejki lub z niewłaściwą naklejką przewidziano mandat w wysokości 500 zł. Zwolnione mają być jedynie pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne.
Wolność? Zapomnij
Choć rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Adam Brzózka poinformował, że w przypadku stworzenia pierwszych sfer czystego komfortu nie dostrzega póki co problemu z brakiem możliwości wjazdu do miast to nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia 2021 roku daje możliwość decydowania władzy miast, które pojazdy będą mogły wjechać w ustaloną Strefę Czystego Transportu.