Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Zaskakujące dane na temat Lidla. Okazuje się, że za wiele rzeczy tam słono przepłacasz
Stanisław Węgrowski
Stanisław Węgrowski 22.01.2020 01:00

Zaskakujące dane na temat Lidla. Okazuje się, że za wiele rzeczy tam słono przepłacasz

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Lidl drugą najdroższą siecią

Specjaliści ASM Sales Force Agency przeprowadzili dziesiąte badanie cen przykładowego koszyka zakupowego. Jest to zestawienie najpopularniejszych produktów, które kupują Polacy. Pierwsze zaskoczenie: Niemiecki dyskont Lidl okazał się drugą najdroższą siecią. Eksperci sprawdzili też, jak zmieniały się ceny produktów w różnych sieciach handlowych.

I tu pojawia się zaskoczenie: Pomimo wzrostu inflacji ceny sprawdzanych produktów nie uległy dużej zmianie, a jeśli już, to się obniżały. Wynika to z coraz większej rywalizacji sieci handlowych.

- Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów - jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy - tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA, cytowany przez asmsalesforce.pl.

- Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach - wyjaśnia ekspert cytowany przez asmsalesforce.pl.

W grudniu płaciliśmy tyle samo

ASM Sales Force Agency podaje, że przeciętna wartość koszyka zakupów w grudniu wyniosła 228,49 zł, czyli praktycznie tyle samo co, w poprzednim miesiącu (różnica 0,39 zł). Zakupy skomponowane tylko z najdroższych produktów podrożały o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu) i podobnie było w przypadku produktów najtańszych - wzrost o prawie 5 zł (z 156,73 zł do 161,7 zł). Różnica w cenach produktów najtańszych i najdroższych pozostaje prawie dwukrotna.

Auchan najtańszy, Lidl wśród najdroższych

Najtańszą siecią w 2019 roku był Auchan, choć odnotowano tam podwyżki cen w miesiącach przypadających na wakacje. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej średniej, uplasowały się kolejno Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce dokładnie w środku zestawienia (wyznaczając jego medianę). Wśród najdroższych sklepów znalazły się E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

Badanie przeprowadzone przez ASM SFA opiera się na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (czyli najdroższy koszyk) nie musi oznaczać, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie - nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy artykułów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze artykuły.

Tagi: Zakupy sklep