Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Lidl nie jest jedyny. Firmy rezygnują z reklam w TV Republika
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 30.01.2025 22:01

Lidl nie jest jedyny. Firmy rezygnują z reklam w TV Republika

Sakiewicz
fot. Elekes Andor, Wikimedia Commons

Telewizja Republika mierzy się z odpływem kluczowych reklamodawców, co wiąże się z ostrymi słowami Jerzego Owsiaka pod adresem stacji i jego apelem do sponsorów WOŚP. Lidl był pierwszą firmą, która głośno zareagowała na tę sytuację, ale – jak się okazuje – nie jedyną. Kolejne marki również ogłaszają zakończenie współpracy reklamowej.

Albo WOŚP, albo Republika

Bezpośrednim impulsem do rezygnacji reklamodawców był apel Jerzego Owsiaka, który w ostrych słowach skrytykował TV Republika. Szef WOŚP podkreślił, że stacja ta, jego zdaniem, działa w sposób sprzeczny z misją organizacji, określając ją jako „antyonkologiczną, antyhematologiczną, antyludzką momentami". Owsiak zapowiedział, że WOŚP nie będzie współpracować z firmami, które zdecydują się na reklamy w TV Republika, co wywołało natychmiastową reakcję niektórych firm. 

Pierwszy był Lidl, ale jak się okazało – nie ostatni.  

Darek Dziduch, Rafał Trzaskowski, Mariusz Błaszczak
ZUS ujawnia. Przedsiębiorcy sami skazują się na ubóstwo
Trump otworzy Guantanamo. Chce wysłać tam nielegalnych migrantów Sanepid wydał nagłe ostrzeżenie. Jajka znikają ze sklepowych półek

Najpierw Lidl, potem kolejne marki

W odpowiedzi na ten apel, sieć Lidl ogłosiła, że jeżeli WOŚP i TV Republika nie osiągną porozumienia, to kończy emisję swoich spotów w tej stacji. Warto podkreślić, że w 2024 roku Lidl był najbardziej reklamowaną marką w Polsce. 

Kroki w kierunku zaniechania współpracy z telewizją Sakiewicza podjęły lub zapowiedziały również kolejne znaczące marki. Producent słodyczy Wawel zadeklarował, iż rezygnuje z reklam w TV Republika od 1 marca 2025 roku, powołując się na swoje przywiązanie do inicjatyw społecznych i wrażliwości na postulaty organizacji charytatywnych. Tymczasem Oleofarm zakończy współpracę reklamową z telewizją Sakiewicza jeszcze wcześniej – wraz z końcem stycznia 2025 roku. 

Biorąc pod uwagę misję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jej istotną rolę w społeczeństwie oraz stanowisko prezesa organizacji — Jerzego Owsiaka, firma Wawel zaprzestanie emisji swoich reklam w niektórych stacjach, co nastąpi w najwcześniejszym możliwym terminie, tj. od 1 marca 2025 r. — pisze krakowska firma w oświadczeniu przesłanym portalowi wyborcza.biz.

Sakiewicz chce pieniędzy od Owsiaka

W styczniu 2025 roku TV Republika odnotowała znaczny spadek liczby nadawanych reklam: z 7979 spotów w analogicznym okresie poprzedniego roku do 2296 obecnie.

Sytuacja spotkała się z ostrym sprzeciwem Tomasza Sakiewicza, szefa TV Republika. Zarzucił on Owsiakowi naruszanie zasad wolnej konkurencji i zapowiedział złożenie pozwu w sądzie. Jak przyznał w wypowiedziach publikowanych na platformie X, wszelkie straty poniesione przez jego telewizję mają być rekompensowane z majątku „kłamcy”, jak określił szefa WOŚP.