Miliardy pójdą na polską kolej. „Największy przetarg w historii", a to dopiero początek
Rząd ogłosił przetarg na modernizację kluczowego odcinka linii kolejowej na wschodzie Polski. Chociaż dzięki inwestycji pasażerowie będą mogli podróżować z prędkością 200 km/h, całość jest częścią czegoś o wiele większego i ważniejszego.
Rail Baltica
Modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk to największe tego typu przedsięwzięcie w historii polskich inwestycji kolejowych. Celem jest podniesienie standardu infrastruktury kolejowej i skrócenie czasu przejazdu. Inwestycja jest jednak częścią o wiele większego przedsięwzięcia, jakim jest Rail Baltica. To transeuropejski korytarz transportowy, który połączy Morze Północne z Bałtykiem i pobiegnie przez Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Polski odcinek liczyć będzie w sumie 374 km trasy kolejowej.
Inwestycja pochłonie fortunę, a to dopiero początek kolejowych rewolucji w naszym kraju.
Polska przejmuje prezydencję w UE. „Bezpieczeństwo, Europo!”200 kilometrów na godzinę przez niecałą godzinę
Po zakończeniu prac pasażerowie będą mogli pokonać 100-kilometrowy odcinek między Białymstokiem a Ełkiem w 55 minut, co oznacza skrócenie podróży o około 30 minut. Pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 200 km/h, podczas gdy obecnie na jednotorowej linii maksymalna prędkość wynosi 100 km/h. Dla pociągów towarowych prędkość wzrośnie z 80 km/h do 120 km/h. Projekt obejmuje także modernizację ośmiu stacji i dziesięciu przystanków osobowych, które zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Koszt inwestycji oszacowano na około 6 miliardów złotych.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przetarg na ten projekt ogłosił podczas konferencji prasowej na stacji w Białymstoku, podkreślając jego strategiczne znaczenie zarówno dla regionu, jak i całego kraju. W ramach inwestycji, w Białymstoku powstanie także bezkolizyjny przejazd przez tory w rejonie ulicy Popiełuszki, co usprawnić ma komunikację w samym mieście. Rząd zapowiedział także dodatkowe przetargi na modernizację innych odcinków kolejowych w Polsce, których wartość wyniesie około 15 miliardów złotych. Na realizację ubiegłorocznych przeznaczono 17 miliardów złotych.
Zakończenie prac planowane do 2029 roku
Realizacja tego kluczowego etapu Rail Baltica zostanie współfinansowana ze środków unijnych, co oznacza trwałe i stabilne źródło finansowania. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do końca marca, a rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na koniec bieżącego roku. Wykonawca będzie miał 35 miesięcy na ukończenie prac, co oznacza, że całość powinna być gotowa do 2029 roku. Minister Klimczak podkreślił, że priorytetem jest wybór wykonawców z odpowiednim potencjałem technicznym i wiarygodnością, co ma zagwarantować terminowość i jakość realizacji.
Kolejny odcinek - od Ełku do granicy państwa - znajduje się na razie w fazie projektowej. Ostateczne decyzje dotyczące tego fragmentu trasy mają zapaść w latach 2026–2027.