Motoryzacyjny gigant w kryzysie. Pracę może stracić nawet 8 tysięcy osób
Wprowadzenie ETA ma na celu poprawę kontroli imigracyjnej i zwiększenie bezpieczeństwa w Zjednoczonym Królestwie. System umożliwia wcześniejszą weryfikację podróżnych przed ich przyjazdem, co pozwala na wyeliminowanie potencjalnych nadużyć systemu imigracyjnego. Brytyjski rząd podkreśla, że cyfrowa autoryzacja ułatwi zarządzanie ruchem turystycznym i biznesowym, jednocześnie wspierając skuteczniejsze zarządzanie granicami kraju.
Kryzys europejskiej motoryzacji postępuje
Europejska motoryzacja staje w obliczu poważnych problemów, z których najbardziej dotkliwym jest utrata pozycji na chińskim rynku. W ostatnim czasie kolejny już niemiecki gigant motoryzacyjny, doświadczył drastycznego spadku sprzedaży w Chinach – w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku wyniki były o niemal 30 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Pogłębiający się kryzys zmusza firmę do podjęcia radykalnych kroków.
Coraz więcej obcokrajowców w Polsce. Zatrudnienie osób z jednego kraju wzrosło o 337 proc.Niemcy bez szans z Chińczykami
Mówi się o potencjalnych zwolnieniach obejmujących nawet 8 tysięcy pracowników. To aż 20 proc. zatrudnienia firmy w Niemczech. Główne problemy Porsche w Chinach wynikają ze zmieniających się preferencji konsumentów. Jak informuje serwis Bankier.pl, same tradycyjne silniki spalinowe w segmencie premium, których ceny sięgają 70-80 tysięcy euro, są wypierane przez lokalne, chińskie samochody elektryczne oferowane w całości za około 30 tysięcy euro. Pojazdy te nie tylko są bardziej przystępne cenowo, ale także coraz częściej dorównują europejskim markom pod względem jakości i technologii. Jednocześnie udział niemieckich marek na chińskim rynku zmniejszył się do 16,5 proc., podczas gdy chińskie firmy zdominowały aż 63,5 proc. sprzedaży nowych aut – wzrost o 10 punktów procentowych rok do roku.
Nadzieje Porsche na zrównoważenie strat związanych z tradycyjnymi modelami spalinowymi nie spełniły się również w segmencie aut elektrycznych. Mniejszy od oczekiwanego popyt na tego rodzaju pojazdy oraz opóźnienia w premierze modelu elektrycznego Macan, dodatkowo pogłębiły trudności firmy. Problemy techniczne, w szczególności związane z oprogramowaniem, opóźniły wprowadzenie modelu na rynek, co odbiło się na wynikach sprzedażowych.
Sytuację pogarsza fakt, że chińscy producenci samochodów elektrycznych mają znaczną przewagę w zakresie łańcuchów dostaw litu i baterii, kluczowych komponentów dla pojazdów elektrycznych. To sprawia, że europejskie marki, w tym Porsche, mają coraz większe trudności z rywalizacją na tym największym na świecie rynku samochodowym. W 2023 roku w Chinach sprzedano ponad 30 milionów nowych aut, trzykrotnie więcej niż w całej Unii Europejskiej, co podkreśla strategiczne znaczenie tego regionu.
Kres dotychczasowego modelu biznesowego
W obliczu tak poważnych wyzwań Porsche planuje restrukturyzację, która może objąć zarówno zmniejszenie zatrudnienia, jak i zmianę strategii na kluczowych rynkach. Redukcja sieci dealerskiej w Chinach oraz potencjalne zwolnienia mają pomóc firmie dostosować się do nowych warunków rynkowych. Lutz Meschke, dyrektor finansowy Porsche, przyznał, że tradycyjny model biznesowy przestaje być konkurencyjny, szczególnie w zestawieniu z dynamicznie rozwijającym się segmentem chińskich aut elektrycznych.
Porsche to marka powstała w 1931 roku, która przez lata stworzyła wiele kultowych modeli samochodów. Niektóre z nich stały się legendami motoryzacji. Właścicielem spółki jest koncern Volkswagen.