Musisz to wiedzieć, jeśli robisz remont. W życie weszły nowe przepisy o segregacji tych odpadów

To obowiązkowa wiedza dla każdego, kto jest w trakcie remontu, bądź go planuje — w życie weszły nowe regulacje związane z segregacją poszczególnych odpadów budowlanych. Zmiany są duże, dlatego warto zorientować się, jak można pozbyć się śmieci powstałych w wyniku remontowania, aby zrobić to zgodnie z przepisami. Kary za niedopełnienie obowiązku mogą być bardzo dotkliwe.
W życie weszły nowe przepisy o segregacji odpadów budowlanych
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązują znowelizowane przepisy ustawy o odpadach. Według nowych regulacji, odpady powstałe podczas budowy, remontu czy rozbiórki muszą być dzielone na co najmniej sześć podstawowych frakcji: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne.

Nowy obowiązek segregacji dotyczy zarówno wytwórców odpadów, jak i firm, które odbierają odpady od osób fizycznych. Niewywiązanie się z obowiązku może skutkować bardzo poważnymi karami finansowymi. Kto jest odpowiedzialny za segregację odpadów budowlanych i w jaki sposób powinna odbywać się taka procedura?
Polska będzie ubiegać się o organizację meczu. Takiego jeszcze u nas nie było Proponują nowy podatek. Ceny w górę, Polacy mieliby płacić za tłuszczJak odpowiednio segregować odpady budowlane?
Firmy, które mają już wysegregowane odpady budowlane i remontowe, muszą zapewnić ich dalsze zagospodarowanie. Ten wymóg określa ustawa z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o odpadach, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1834). Zgodnie z przepisami tej nowelizacji, segregacja może być przeprowadzona na miejscu budowy lub rozbiórki. Nie jest to jednak wymagane, zarówno wytwórca odpadów budowlanych i remontowych, jak i następny ich posiadacz mogą zlecić segregację innemu, uprawnionemu podmiotowi. Należy wówczas zawrzeć umowę w formie pisemnej pod rygorem nieważności, w której określ się dalsze zagospodarowanie wysegregowanych odpadów.

W takiej sytuacji odpowiedzialność za segregację odpadów budowlanych powinni ponieść wspólnie wytwórca odpadów (co do zasady jest nim firma, która świadczy usługę budowlano-remontową, a nie podmiot, który ją zlecił), następny posiadacz odpadów oraz podmiot, któremu zlecono ich segregację.
Należy wiedzieć, że osoby prywatne, które remontują swoje mieszkanie lub domy albo inne lokale, mimo tego, że są wytwórcami odpadów budowlano-remontowych, są zwolnione z obowiązku ich segregacji. W takim przypadku obowiązek podziału odpadów na odpowiednie frakcje ciąży na firmie, której wytwórca przekaże śmieci po remoncie czy budowie.
Istnieją wyjątkowe przypadki, w których można uchylić się od obowiązku segregacji odpadów budowlanych. Warto także wiedzieć, jakie kary grożą za niedopełnienie obowiązku.
Zobacz też: Mają DNA 15 mln ludzi, idą na sprzedaż. Gigantyczny upadek wielkiej firmy
W tych przypadkach można uchylić się od obowiązku segregacji odpadów budowlanych
Tylko w wyjątkowych przypadkach można uchylić się od obowiązku podziału odpadów budowlanych i remontowych. Chodzi o sytuacje, kiedy wysegregowanie odpadów z jakiegoś względu jest technologicznie niemożliwe lub gdy brak takiej segregacji pozwala na przygotowanie odpadów do ponownego użycia, recykling lub inny odzysk.
Zmiany dotyczące odpadów budowlanych wpływają także na obowiązki związane z krajową bazą danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Przedsiębiorcy muszą aktualizować prowadzone ewidencje, żeby uwzględnić nowe wymogi. Niezależnie od wielkości prowadzonej działalności, poprawna rejestracja i rzetelne prowadzenie dokumentacji w BDO są kluczowe, aby uniknąć kary finansowej.
Niezapewnienie wysegregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych, a więc złamanie przepisów art. 101a ust. 1-3 ustawy o odpadach, może zostać obciążone poważną karą pieniężną.
Wynosi ona (kara finansowa - red.) nie mniej niż 1 tys. zł i nie może przekroczyć 1 miliona zł – mówi mec. Joanna Lech w rozmowie z portalem Wprost Biznes
Lech podkreślała również, że nałożona kara pieniężna nie zawsze będzie musiała wynosić maksymalną kwotę.
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, wymierzając administracyjną karę pieniężną, uwzględnia rodzaj naruszenia, jego wpływ na życie i zdrowie ludzi oraz środowisko, okres trwania naruszenia, a także rozmiary prowadzonej działalności. Bierze pod uwagę również skutki tych naruszeń oraz wielkość zagrożenia. Kara pieniężna nie zawsze będzie zatem wynosiła kwotę maksymalną. Organ ma uprawnienie do wymierzenia jej w sposób indywidualny – podkreślała prawniczka.





































