Na czym polega podpis kwalifikowany?
Czym jest podpis kwalifikowany?
Jest to rodzaj podpisu elektronicznego składanego za pomocą kwalifikowanego urządzenia, które daje możliwość zweryfikowania osoby, składającej ów podpis. Opiera się on na kwalifikowanym certyfikacie i ma taką moc prawną, jak podpis składany własnoręcznie. Podpisu używać może tylko osoba, do której jest on przyporządkowany. Kwalifikowanym podpisem nie jest więc jego kserokopia ani wycinek przeklejony z innego pliku.
Jak go przechowywać?
Certyfikat kwalifikowany do potwierdzenia podpisu należy przechowywać na urządzeniu kryptograficznym lub specjalnej aplikacji. Z uwagi na fakt, że podpis wraz z certyfikatem przyporządkowany jest jednej osobie, istnieje ograniczona możliwość jego sfałszowania.
Skąd wziąć podpis kwalifikowany?
Podpis kwalifikowany można pozyskać, dokonując jego zakupu u certyfikowanego dostawcy, których listę można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji. W skład kupionego zestawu wchodzą: karta kryptograficzna, na której zapisywany jest certyfikat kwalifikowany, czytnik kart podłączany do komputera oraz konieczne do zainstalowania na nim oprogramowanie. Cena zestawu to około 300 zł, jednak zależna jest od tego, na jaki okres certyfikat jest ważny - może to być rok, dwa lub trzy lata. Certyfikat kwalifikowany może być wystawiany tylko osobom fizycznym, jako że przynależny jest tylko do danej osoby.
Certyfikat kwalifikowany musi spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.
Co można załatwić z podpisem kwalifikowanym?
Podpis kwalifikowany ma dużo szersze zastosowanie niż Profil Zaufany, ponieważ daje chociażby możliwość zawierania umów na odległość. Poza tym dzięki użyciu podpisu kwalifikowanego można podpisywać i składać deklaracje w systemie Płatnik, dokonywać uwierzytelnienia na stronie PUE ZUS, składać elektronicznie deklaracje podatkowe, podpisywać i składać sprawozdania finansowe do KRS, przekazywać organom podatkowym dane w postaci JPK, rejestrować i identyfikować wykonawców biorących udział w aukcjach i przetargach, potwierdzać tożsamość w kontaktach z urzędami, przesyłać JEDZ, podpisywać i pobierać akta pracownicze dotyczące pracowników i zleceniobiorców, zdalnie zawierać umowy cywilno-prawne, podpisywać faktury elektroniczne.