Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Na czym polega zadaniowy czas pracy?
Magdalena Chajzler
Magdalena Chajzler 22.03.2022 08:35

Na czym polega zadaniowy czas pracy?

Na czym polega zadaniowy czas pracy?
pixabay.com

Dla kogo jest zadaniowy czas pracy?

Zadaniowy czas pracy to rozwiązanie korzystne dla pracownika, którego obowiązki zawodowe nie są uzależnione od przebywania stale w jednym miejscu, np. w biurze, i nie wymagają stałych godzin pracy. Pracodawca w takim systemie zwolniony jest z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy, a pracownik może swobodnie dysponować swoim czasem pracy i czasem wolnym oraz samodzielnie ustalać czas wykonywania poszczególnych zadań.

Rozliczanie nadgodzin w zadaniowym czasie pracy

Zadaniowy czas pracy nie wnosi obowiązku ewidencjonowania godzin pracy, a lista obecności pracownika korzystającego z takiego rozwiązania dokumentuje jedynie fakt świadczenia pracy lub nieobecności (np. urlop, choroba) w danym dniu. W jaki sposób można rozliczyć w takim przypadku nadgodziny?

W przypadku rozliczania nadgodzin w zadaniowym czasie pracy niezbędne jest wspólne – pracodawcy i pracownika – ustalenie średniej normy pracy w tygodniu oraz w ciągu jednego dnia roboczego. Jeżeli wykonanie jakiegoś zadania wymaga poświęcenia większej ilości czasu niż przewiduje średniotygodniowa norma, wówczas pracodawca jest zobowiązany do oddania czasu wolnego, a w przypadku, gdy jest to niemożliwe do wykonania, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe w wymiarze 50% z tytułu przekroczenia normy dobowej lub 100% z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.

Kto może pracować w systemie zadaniowego czasu pracy?

Zgodnie z Kodeksem pracy zadaniowy system pracy może zostać wprowadzony w przypadkach uzasadnionych:

  • rodzajem pracy,

  • organizacją pracy,

  • miejscem wykonywania pracy.

Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają osoby wykonujące prace wymagające dużego wysiłku umysłowego, koncentracji i twórczego podejścia do problemu, np.: projektanci, dziennikarze, rzecznicy prasowi, copywriterzy, redaktorzy, programiści, graficy, przedstawiciele handlowi, serwisanci, agenci nieruchomości czy agenci ubezpieczeniowi.

Na czym polega zadaniowy czas pracy?

Pracodawca jest zobowiązany w takich przypadkach do sprecyzowania zadań, które pracownik musi wykonać w określonym czasie.

Pracownik rozliczany jest z wykonanych zadań, a nie z czasu, który poświęcił na ich realizację. Zadania te muszą być możliwe do wykonania w określonym czasie pracy, który wynosi 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo w przeciętnym 5-dniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym.

Tagi: