Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Na naszych oczach kończy się pewna epoka. Tego już nie znajdziesz na poczcie
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 16.08.2024 10:43

Na naszych oczach kończy się pewna epoka. Tego już nie znajdziesz na poczcie

Poczta Polska
Fot. Wojciech P. Flickr, East News/Arkadiusz Ziółek

Poczta Polska to stabilna finansowo spółka zapewniające szybkie i pewne przesyłki… lub nie. Niestety, większość Polaków ma z Pocztą zupełnie inne skojarzenia. Coraz częściej zamiast z jej usług wybieramy prywatne firmy i mamy ku temu solidne powody. Teraz Pocztę Polską czeka rewolucja, która może to zmienić. Spółka zamierza wycofać jedną z podstawowych usług.

Koniec z Pocztą Polską jaką znaliśmy. Zostanie tylko szyld

Poczta Polska to państwowa spółka z 400-letnią tradycją i 7,6 tys. placówek w całym kraju. Mimo to powszechnie wiadomo, że firma nie radzi sobie najlepiej. Poczta mierzy się z ogromnymi problemami finansowymi, które tylko częściowo rozwiązał gigantyczny przelew z budżetu państwa. Kolejnym krokiem mają być masowe zwolnienia, a potem… wielka zmiana wizerunkowa. Jak zapowiedział prezes spółki, znane logo Poczty Polskiej pozostanie, ale zmieni się wygląd placówek, a także oferowane przez nie usługi.

Zmienimy trochę outfit naszych 7600 placówek, ale bez ruszania loga. Naszym celem jest stworzenie Poczty, która będzie odpowiadała na potrzeby klientów, a przede wszystkim była rentowna i nowoczesna na skalę europejską — oznajmił Sebastian Mikosz.
 

Masz taki dokument? Dzięki niemu emerytura może być wyższa

Tego już nie znajdziesz na poczcie. Nadchodzi wiekopomna chwila

W rzeczywistości niemal każdemu z nas Poczta Polska wcale nie kojarzy się z wysyłaniem i odbiorem przesyłem. Myślimy raczej o bombonierkach, kalendarzach, książkach i zabawkach, a nawet ręcznikach i garnkach, które wypełniają placówki poczty w ramach ”sklepików”. Trudno nam sobie wyobrazić Pocztę bez tego wszystkiego, a jednak — znaczna część asortymentu ma wkrótce zniknąć. To definitywny koniec sklepików na poczcie?

Chciałbym bardzo wyraźnie powiedzieć, że sklepiki były i będą, ponieważ sprzedaż detaliczna jest bardzo rentowna dla Poczty. Szczególnie poza dużymi miastami, gdzie alternatywa dostępu do takiej sprzedaży detalicznej różnych rzeczy, które czasami zaskakują, nie istnieje tak, jak dużych w miastach — tłumaczy Sebastian Mikosz w rozmowie z PAP.

Zwłaszcza mieszkańcy większych miejscowości powinni spodziewać się zmian. Placówki poczty staną się przede wszystkim tym, na co wskazuje ich nazwa. Z szerszej oferty wciąż jednak będzie można skorzystać w małych miastach i wsiach. Prezes zaznaczył również, że poczta ”to nie sklepik z dewocjonaliami”, dlatego i one znikną z asortymentu.
 

Poczta Polska wyjdzie na prostą. Nie wiemy tylko kiedy

Tylko w I kwartale 2024 roku Poczta Polska odnotowała straty na poziomie 130 mln złotych. Tak fatalna sytuacja finansowa utrzymuje się w spółce od lat, Sebastian Mikosz zapowiedział jednak, że niedługo Poczta wyjdzie na prostą. Niedługo — czyli na przestrzeni najbliższych 3 lat. Odpowiedź o dokładny termin ma bowiem dać budżet na lata 2025-2027. W tym właśnie okresie spółka ma odzyskać rentowność. Prezes przyznał jednak, że ”cel jest taki, żeby być rentownym na końcu planu transformacji”, a najbliższe dwa lata Poczta na pewno zakończy z kolejnymi stratami.