Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Najczęstsze przyczyny reklamacji polskich konsumentów
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 17.05.2019 02:00

Najczęstsze przyczyny reklamacji polskich konsumentów

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Spraw o reklamację wciąż przybywa, od lat mamy tendencje rosnącą. Wynika to nie tylko z coraz większej konsumpcji Polaków, ale także z ich większej świadomości konsumenckiej. W 2018 r. liczba spraw związanych ze reklamacjami towarów wyniosła w Polsce 5321, podczas gdy w 2015 r. było to 3454.

Gdy producent z jakichś względów nie chce uwzględnić naszej reklamacji, możemy zgłosić się do ECK Polska, jednak należy pamiętać, że dotyczy to jedynie zakupów w firmach zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej. Jeśli kupujemy coś bezpośrdenio od firmy np. chińskiej, to niestety nie możemy liczyć na pomoc europejskich organów.

Z jakiego powodu najczęściej decydujemy się na reklamacje? 

Zdecydowana większość, bo 30% wszystkich reklamacji przypada na rynek usług lotniczych. Sprawyw tym przyadku toczą się najcześciej o: opóźniony/uszkodzony bagaż, odwołany/opóźniony lot, problemy przy płatności, niesprawiedliwe rozliczenia kosztów anulacji biletu. 

13% reklamacji, to te dotyczące odzieży i obuwia. Tutaj najczęściej, jako uzasadnienie, podaje się niezgodność towaru z umową. Znaczy to, że odzież często dociera w innych rozmiarach, kolorach i kroju. Rzadziej dotyczy to wad mechanicznych wyrobów tekstylnych i obuwniczych. 

Trzecie miejsce z wynikiem 5% zajmują portale randkowe - tutaj sprawy, wbrew pozorom, nie dotyczą "niezgodności towaru z umową" jak ma to miejsce w przypadku odzieży. Konsumenci upominają się z reguły do ECK z powodu automatycznego przedłużenia ważności konta. ECK jednak informuje: taka praktyka nie jest zakazana i jeśli jest o niej informacja w regulaminie serwiwsu, to nie ma praktycznie szans na pozytywne rozpatrzenie reklamacji. 

4% wszystkich rekalamcji kierowanych jest do firm sprzedających sprzęt elektroniczny. W szczególności sprawy dotyczą sprzedaży smartfonów i telefonów. 

Najdziwniejsze reklamacje Polaków w 2019 r. (na podstawie informacji ECK Polska):

Zakup kurnika, który uległ zniszczeniu w czasie użytkowania i pozbawił kury życia. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy, konsumenta uzyskała zwrot wysokości 75 euro.

Zagubiony pierścionek zaręczynowy w czasie przesyłki. Wybranka konsumenta nie doczekała się zaręczyn, bowiem klient otrzymał puste pudełko. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy konsument otrzymał blisko 1000 euro zwrotu.

Włoski sklep uniemożliwił polskiemu konsumentowi dokonywania zakupów, gdy ten za często zwracał towary w ciągu 14 dni. Po interwencji ECK Polska i ECK Włochy konsument mógł znów dokonywać zakupów, przymierzać i zwracać towary bez podawania przyczyny.

Automatyczny dystrybutor paliwa w Austrii pobrał pieniądze, a nie wydał paliwa. Konsument stracił 40 euro. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Austria odzyskał przywłaszczone przez maszynę pieniądze.

Do kogo mamy pretensje i kto ma do nas? 

Polscy konsumenci najczęściej reklamowali pordukty zakupione w Niemczech, towary i usługi od naszego zachodniego sąsiada zajmują 14% wszysktich reklamacji. Na późniejszych miejscach znalazły się: Wielka Brytania, Luksemburg i Irlandia. 

Na produkty z Polski skarżyli się za to najczęściej konscumenci z Czech i stanowią oni jedną piątą wszystkich skarżących polskie produkty. Polskie firmy zmagają się także często z reklamacjami z Rumunii, Litwy i Bułgarii. 

Kasper Starużyk 

undefined

Tagi: ECK