Największa firma kurierska na świecie działa także w Polsce. Z pewnością odbierałeś od nich paczkę
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak powstało i rozwijało się UPS
Na czym głównie firma wypracowała swoją pozycję
Jak UPS wygląda na tle konkurencji
Największa firma kurierska na świecie to UPS. Na rynku są ponad sto lat
Obecnie największa firma kurierska na świecie dzierży również palmę pierwszeństwa w kategorii najstarszego działającego przedsiębiorstwa kurierskiego. Początki UPS datuje się na 1907 rok, gdy James E.Casey wraz z Claudem Ryanem założył firmę pod nazwą American Messenger Company.
Przedsiębiorcy na rozruch pożyczyli 100 dolarów, ich pierwsza siedziba znajdowała się w małej piwnicy. Przesyłki dostarczano pieszo i rowerem. Pierwsze auto dołączyło do floty dopiero po 6 latach od rozpoczęcia działalności. Samochodem dostawczym został kultowy dziś Ford Model T.
W 1913 roku firma połączyła się z konkurencją, zmieniając nazwę na Merchants Parcel Delivery. W 1916 roku do firmy dołączył kolejny inwestor, Charlie Soterstrom. Poszerzył on flotę firmy o kolejne pojazdy, wprowadzając jednolity, znany do dziś brązowy kolor karoserii. Z początku przedsiębiorcy chcieli, żeby auta dostawcze były żółte, ale okazało się, że brązowe łatwiej utrzymać w czystości.
W 1919 roku firma rozszerzyła działalność z Seattle do Oakland i zmieniła przy okazji nazwę na United Parcel Service. Przez kolejne lata przedsiębiorstwo wkraczało na nowe rynki, wychodząc daleko poza granice USA, aż stało się największą firmą kurierską na świecie.
Potwierdza to ranking branżowy stworzony przez Brand Finance. UPS jako światowy gigant na rynku firm zajmujących się spedycją, wyceniany jest na blisko 20 mld dolarów amerykańskich.
Jak UPS podbijał świat
Swoją wysoką pozycję firma zawdzięcza trafieniem w rynek przesyłek międzynarodowych, które z racji na globalizację stawały się z roku na rok coraz ważniejsze. UPS po latach podboju USA, w 1976 roku zadebiutował na europejskim rynku, w Niemczech.
W Polsce UPS pojawił się w 1992 roku. W 2005 roku amerykańska firma przejęła jednego z liderów polskiego rynku, firmę Messenger Service Stolica. Wartość głośnej wtedy transakcji sięgnęła 200 mln zł.
Obecnie firma obsługuje paczki w 200 krajach na świecie. Co jednak ciekawe, z racji na amerykańskie embarga, UPS nie może dostarczać przesyłek do Korei Północnej, Kuby i Birmy. Niegdyś zakaz dotyczył także Iraku oraz Iranu.
Konkurenci UPS. Wszyscy chcą być największą firmą kurierską na świecie
Choć obecnie to UPS jest największą firmą kurierską na świecie, to konkurencja nie śpi i nieustannie depcze liderowi po piętach. Drugie miejsce w zestawieniu Brand Finance zajął amerykański FedEx, który w 2019 roku miał przychody na poziomie 69,69 mld dolarów, czyli mniej o 5 mld od UPS.
Trzecią lokatę w rankingu zajmuje firma z Azji, japoński JR. Zaraz za nimi uplasował się niemiecki DHL, a piątką lokatę zamyka również amerykańska firma, znana jako Union Pacific.