Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Nie dostałeś kredytu? Bank musi wyjaśnić dlaczego
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 08.05.2019 02:00

Nie dostałeś kredytu? Bank musi wyjaśnić dlaczego

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Zmiana przepisów, to efekt zmian jakie nastąpią w prawie bankowym ze względu na RODO, czyli przepisy o ochronie danych osobowych. 

Nie można odmówić bez racjonalnego powodu

Do tej pory klient, który starał się o pożyczkę albo kredyt i dostawał odmowę, mógł tylko spekulować, dlaczego: czy problemem był rodzaj wykonywanej pracy czy może wysokie koszty utrzymania rodziny? Banki - jeśli nawet wyjaśniały swoje decyzje - poprzestawały na ogólnych formułkach. Teraz będzie inaczej - powiedziała w rozmowie z PAP Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon. 

Banki będą musiały podać szczegółowe informacje dotyczące decyzji z kategorii finansowej, zwodowej, a nawet rodzinnej dotyczących takiej, a nie innej oceny zdolności kredytowej klienta. Sprawa dotyczy również zaakceptowanych przez bank wniosków. Mamy prawo dowiedzieć się z czego wynika, że bank zaproponował nam kredyt na takich, a nie innych warunkach.

Droga do zrozumienia bankowości

W konkretnej sprawie to daje klientowi szansę na jakiś dialog z bankiem, a przynajmniej możliwość zażądania korekty błędnych danych, bo takie prawo wynika z RODO. W dłuższym horyzoncie czasowym i przy większej skali zapytań kierowanych do banków, będziemy też w stanie ocenić, na jakich podstawach banki decydują o przyznaniu albo odmowie kredytu i jakie czynniki rzeczywiście mają dla nich znaczenie. Mamy prawo rozumieć, jak działa rynek i pod tym kątem planować swoje finanse - cytuje słowa Szymielewicz portal Bankier.pl. 

W przypadku gdy przy ocenie naszych zdolności kredytowych nie był zastosowany czynnik ludzki, tzn. jeśli decyzję powoływał jedynie specjalny algorytm bez żadnej ingerencji pracownika banku, to takia analiza zdolności kredytowej będzie niezgodna z przepisami RODO. To daje nam prawo do złożenia reklamacji i domagania się ponownego przeanalizowania naszej zdolności.

Tagi: RODO kredyt