Nowa groźna kampania oszustów. Uwaga na wiadomości od Biedronki
Cyberprzestępcy uruchomili kolejną falę ataków phishingowych wymierzonych w klientów Biedronki. Zalecamy zachowanie szczególnej ostrożności w stosunku do wyjątkowo atrakcyjnych ofert. Zwłaszcza teraz, kiedy na tle wojny handlowej Biedronki i Lidla zalewani jesteśmy SMS-ami marketingowymi, wśród których nietrudno przegapić zagrożenie.
Oszustwo na szczoteczkę do zębów. Podszywają się pod Biedronkę
Android.com.pl przestrzega przed mailem trafiającym do polskich internautów. Napastnicy podszywają się pod Biedronkę i oferują „niepowtarzalną okazję do otrzymania darmowego Oral-B Series 9”. Aby ją zdobyć, trzeba wziąć udział w ankiecie, podany jest także unikatowy kod „#BIERDONKA2024” – z literówką. Nie sposób powiedzieć, aby wypadał on szczególnie przekonująco.
Jeśli jednak ktoś da się nabrać, kliknięciem przechodzi się na nową stronę, tym razem bardzo dopracowaną. Tam ofiara proszona jest o wypełnienie danymi teleadresowymi formularza – oczywiście tak naprawdę chodzi o wyłudzenie danych . Imię i nazwisko, adres, kod pocztowy, miejscowość, kraj, numer telefonu i adres mailowy – wszystko to po wypełnieniu formularza trafia w ręce oszustów.
Wyłudzenie danych osobowych i karty
Kampania nie polega jednak wyłącznie na wyłudzeniu danych osobowych. Znacznie groźniejszy jest kolejny etap, w którym proszeni jesteśmy o podanie danych karty płatniczej – imienia i nazwiska właściciela, daty ważności i CVV. Taki zestaw pozwala na obciążenie rachunku powiązanego ze środkiem płatniczym dowolną kwotą ograniczoną tylko przez limity ustanowione przez posiadacza.
Choć znaków ostrzegawczych, literówek, komunikatów w obcych językach, adresów stron nijak niezwiązanych z Biedronką, jest wiele, to z pewnością znajdą się ofiary takiego ataku. W takim przypadku należy natychmiast zastrzec swoją kartę płatniczą w banku, a także zastrzec PESEL . Warto także dopisać się do Biuletynu Informacji Kredytowej. To pozwoli śledzić aktywność w zakresie wykorzystania naszych danych do prób zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Szczególna ostrożność wobec Biedronki
Osobną kwestie stanowi sprawność, z jaką napastnicy śledzą bieżące zagadnienia, którymi żywo interesują się opinia publiczna, i wykorzystują je do swoich celów. Wspomniana kampania reklamowa Biedronki to dla nich świetna okazja do oszukiwania klientów sieci. Być może agencje odpowiadające za reklamy Biedronki powinny przemyśleć tak aktywne realizacje polegające bombardowaniu klientów SMS-ami – możemy mieć pewność, że ta okazja nie ujdzie uwadze oszustom.
Źródło: android.com.pl