BiznesINFO.pl Turystyka Nowoczesne wyciągi, koleje i stoki narciarskie – 400 mln zł na inwestycje w polskich górach
Biznesinfo.pl

Nowoczesne wyciągi, koleje i stoki narciarskie – 400 mln zł na inwestycje w polskich górach

24 czerwca 2019
Autor tekstu: Kasper Starużyk

To pierwszy od wielu lat tak szeroko zakrojony program modernizacji i rozbudowy infrastruktury turystycznej, zlokalizowanej na terenie południowej Polski. Jak zapowiedzieli Paweł Borys oraz Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei Linowych, inwestycje służą przede wszystkim unowocześnieniu i rozwojowi infrastruktury, w połączeniu z obsługą hotelarsko-gastronomiczną.

„Odpowiadamy nie tylko za urządzenia i infrastrukturę związaną z kolejami linowymi czy wyciągami narciarskimi. Jesteśmy również właścicielami obiektów hotelarskich oraz punktów gastronomicznych. One również zostały uwzględnione w strategii rozwoju” – podkreślił Patryk Białokozowicz.

Planowany budżet do zainwestowania przez PKL i PFR do 2025 r. wynosi ponad 400 mln złotych, a największą jego część przeznaczono na rozbudowę i modernizację obiektów położonych  na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz w okolicach Zakopanego.

„To w sumie 100 mln złotych. Pochłonie je modernizacja istniejących obiektów, jak i całkiem nowe inwestycje” – mówił Paweł Borys.

W rejonie Kasprowego Wierchu wymieniona zostanie infrastruktura na popularnej wśród narciarzy trasie Goryczkowej. Funkcjonująca tam od 1963 r. kolej krzesełkowa (obecnie dwuosobowa) zostanie zamieniona na krzesełka zabierające jednorazowo cztery osoby. Dodatkowo będą one posiadały kapsuły przeciwwiatrowe. Za sprawą modernizacji kolei poprawi się także jej bezpieczeństwo. Zmieniona ma być również dotychczasowa lokalizacja dolnej stacji: według projektu ma się znaleźć 150 metrów niżej od obecnej.

Znajdująca się po sąsiedzku wobec trasy Goryczkowej górna stacja kolei linowej na Kasprowym Wierchu również zmieni swój wygląd.

„Dzięki temu podniesiemy walory turystyczne tego popularnego miejsca – powiedział Patryk Białokozowicz. – Po remoncie swobodny dostęp zarówno do górnej, jak i dolnej stacji kolei będą mieli także niepełnosprawni turyści” – dodał wiceszef PKL.

Inwestycje, które mają być realizowane na Kasprowym Wierchu, zakładają także powiększenie istniejących tam tarasów widokowych i budowę nowych. Planowana jest poprawa organizacji ruchu turystów oraz usprawnienie ich obsługi. W Kuźnicach, gdzie znajduje się dolna stacja kolei linowej, ma zostać uruchomione m.in. centrum edukacyjne.

Gubałówka i Butorowy Wierch – nie mniej popularne wśród odwiedzających Zakopane – również zmienią swój charakter.

Plany PKL dotyczące Gubałówki obejmują modernizację i odświeżenie budynku dolnej stacji kolei oraz budowę regionalnej restauracji. Planowana jest także przebudowa restauracji przy górnej stacji. Pojawił się ponadto projekt wytyczenia w tym rejonie nowych tras narciarskich.

„Najpierw jednak należy doprowadzić do uporządkowania własności gruntów. Chcielibyśmy o tym rozmawiać wspólnie z przedstawicielami samorządu lokalnego i właścicielami nieruchomości” – podkreślił prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Dlatego – jak podkreślali przedstawiciele PKL i PFR – realizacja niektórych inwestycji dotyczących Gubałówki, uwarunkowana jest m.in. zmianami w planie zagospodarowanie przestrzennego.

Nowy charakter zyska Butorowy Wierch, z którego rozciąga się malownicza panorama na Tatry i Zakopane. Wyremontowana zostanie istniejąca tam od lat 60. kolej krzesełkowa. Obecnie obsługuje ona turystów tylko w sezonie letnim. Docelowo ma tam powstać także stok narciarski, a kolej będzie działać w sezonie zimowym. Całkiem nowym obiektem będzie 45–metrowa wieża z dwoma tarasami widokowymi. Obok niej powstaną budynki techniczne i obiekty gastronomiczne.

Tatrzański Park Narodowy jest obszarem cennym przyrodniczo. Dlatego też, co podkreśla inwestor, zaprezentowane projekty uwzględniają w szczególności ten aspekt.

„Zachowanie naturalnych walorów środowiskowych polskich gór, zwłaszcza na terenach objętych ochroną, jest dla nas bardzo ważne. Liczymy na dobrą współpracę z władzami Tatrzańskiego Parku Narodowego” – powiedział Paweł Borys.

Inwestycje, jakie planuje Polski Fundusz Rozwoju, nie ograniczają się jednak tylko do terenu Tatr i Podhala. W Jaworzynie Krynickiej, położonej w Beskidzie Sądeckim, przewidziana jest budowa nowej kolei krzesełkowej „Izwór”, o długości ok. 1 km. Przewidziano także wymianę istniejących orczyków na koleje krzesełkowe, a także rozbudowę infrastruktury hotelowo-gastronomicznej w rejonie dolnej stacji.

Popularna turystycznie Palenica, zlokalizowana w Pieninach, ma zyskać kolej gondolowo-krzesełkową do Przystani Flisackiej oraz trasę narciarską wyposażoną w system naśnieżania.

Najbardziej spektakularną inwestycją, której chęć realizacji zapisano w nowej strategii rozwoju Polskich Linii Kolejowych, będzie budowa widokowej kolei gondolowej nad zaporą w Solinie. Region, w którym zlokalizowano jej powstanie, odwiedza ponad milion osób rocznie. Widokowa kolej gondolowa ma szansę stać się jedną z najnowocześniejszych atrakcji turystycznych w Polsce i Europie. Jej trasa przebiegać będzie ponad zaporą. PKL zaplanowały także budowę wieży widokowej, z której będzie można podziwiać panoramę Jeziora Solińskiego.

PKL nie zapomina o swoich pozostałych ośrodkach. To Góra Parkowa, Mosorny Groń i Góra Żar, które będą modernizowane w zakresie infrastruktury kolei linowych, obiektów gastronomicznych czy atrakcji turystycznych. Jednocześnie, Polskie Koleje Linowe opracowują plany rozwoju w nowych obszarach branży turystycznej i rekreacyjno-rozrywkowej.

„Szacujemy, że ruch turystyczny w Polsce w najbliższych latach będzie się dynamicznie rozwijać. Prognozujemy jego 10-procentowy wzrost – deklarował Paweł Borys. –  To dla nas bardzo atrakcyjna perspektywa na przyszłość, ale i wyzwanie”.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat