„Nowy wymiar BOGACTWA. Rodzina. Trwanie. Dobro” na IX Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych
Już po raz dziewiąty polskie rodziny biznesowe spotkają się w Poznaniu na Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania 28-29 marca 2022 r. organizowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego jest „Nowy wymiar BOGACTWA. Rodzina. Trwanie. Dobro” – agenda skupiona jest wokół bogactwa, nie tylko własnościowego i majątkowego, ale przede wszystkim tego niematerialnego, czyli bogactwa wiedzy, wartości, dobra, tradycji, relacji, jakości, a także wszystkiego tego, co scala rodzinę, społeczeństwo i buduje silną firmę rodzinną na pokolenia. - Gdy czasy są nieoczywiste, siłą stają się rzeczy, które czynią człowieka bogatym wewnętrznie! Rodzina – nie ma firmy rodzinnej, która może trwać przez pokolenia bez silnej, zdrowej, kochającej się rodziny! To siła relacji, uważności, poświęconego czasu… w imię budowania tych więzi. Trwanie – wspólna historia, znaczenie decyzji, jakie podejmowali przodkowie ponosząc ryzyko biznesowe, siła wartości, którym pozostajemy wierni. To odpowiedzialność na pokolenia! Dobro – jak mawiał Seneka, rzeczą ważną w dobroci jest CHCIEĆ stać się dobrym! – podkreśla dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz inicjator Kongresu.
Podczas kongresu przedsiębiorcy rodzinni spotkają się w zupełnie innej niż dotychczas formule. Po wystąpieniu każdego z gości odbędzie się krótkie podsumowanie eksperckie oraz forum dyskusyjne.
Będziemy rozmawiać o bieżącej sytuacji i aktualnych problemach oraz wyzwaniach, z jakimi w obecnej sytuacji mierzą się przedsiębiorcy rodzinni oraz jak mimo trudności dzielą się dobrem i wspierają potrzebujących. Prelekcje będą połączone z międzynarodowymi komentarzami eksperckimi (m.in. Ivan Miroshnychenko, Piret Potisepp, Erika Matwij) odnoszącymi się do bieżącej sytuacji firm rodzinnych w Polsce i w innych krajach, które będą stanowiły otwarcie do dyskusji Let’s talk about… między uczestnikami kongresu.
Podczas dyskusji będziemy rozmawiać o aktualnych dziś tematach, czyli m.in. jak prowadzić zarządzanie kryzysowe w firmie rodzinnej, jak zabezpieczyć firmę w obliczu wielu trudnych czynników wpływających na jej funkcjonowanie, jak komunikować się w trudnej sytuacji z rodziną, pracownikami, jak radzić sobie ze stresem, lękiem i niepewnością, jak zadbać o kondycję psychofizyczną swoją i pracowników. Nieodłączną częścią trwale budowanego biznesu jest profesjonalizacja i wielowymiarowa odpowiedzialność społeczna, które są również jednym z głównych tematów poddawanych do dyskusji podczas tegorocznego wydarzenia.
Zaproszenie do grona prelegentów przyjął Władysław Grochowski Prezes i współwłaściciel firmy Arche, który opowie, jak ważny jest optymizm, szczególnie w trudnych momentach, o zaufaniu jako źródle człowieczeństwa i zmianie, która jest warunkiem koniecznym, by rozwijać firmę w oparciu o zrównoważony rozwój. Natomiast Zofia Dzik z Instytutu Humanites poruszy niezwykle istotny temat, jakim jest Leading with purpose.
Gościem specjalnym kongresu będzie Patrizia Gucci – prawnuczka założyciela Domu Mody Gucci – Guccio Gucci, córka Paolo Gucci. Reprezentantka czwartego pokolenia rodziny Gucci przedstawi prawdziwą historię najsłynniejszego włoskiego domu mody oraz rodzinnego dziedzictwa. Jak aktualnie funkcjonuje biznes w domu mody Gucci – bez rodziny właścicielskiej? Jaka była kiedyś rodzina Gucci, a jakie jest jej kolejne pokolenie, jakie wartości rodzinne przekazywane są potomstwu, czy jest ono wychowywane w kulcie rodzinnych tradycji, jakie lekcje można wyciągnąć z historii Gucci – na te i wiele innych pytań odpowie spadkobierczyni dziedzictwa Gucci.
Budowanie i rozwijanie silnej firmy oraz rodziny biznesowej w branży fashion to tematyka, którą przedstawi Artur Kazienko, Prezes Zarządu Grupy Kazar. Wielowymiarowa społeczna odpowiedzialność biznesu jest tematem wiodącym dyskusji, między przedsiębiorcami i instytucjami społecznymi, która poprowadzi dr hab. Maciej Stradomski, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Biznesu Rodzinnego. Natomiast to, że Matrix już nie jest fikcją, przedstawi prezentując najważniejsze trendy w świecie firm rodzinnych Szymon Trzebiatowski, Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego i wieloletni członek zarządu Volkswagen Poznań, zwolennik łączenia tradycyjnych rozwiązań organizacyjnych z kreatywnością design thinking, sprawnością metod zwinnych, i skutecznością scruma poza IT.
IX Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych to wydarzenie, na którym rodziny biznesowe z całej Polski spotykają się, aby porozmawiać o swoich biznesach, o tym co ich nurtuje, ciekawi, ale też, by wymienić się wiedzą i doświadczeniem oraz zainspirować siebie i innych. Już po raz drugi Kongres jest otwarty dla dzieci z rodzin biznesowych, dla których równolegle z prelekcjami kongresowymi odbywają się zajęcia i warsztaty. Młode pokolenie przyszłych sukcesorów uczy się, spędzając kreatywnie czas pod opieką pedagoga.
Każdego dnia odbędą się indywidualne prelekcje połączone z komentarzami i wspólnymi dyskusjami dotyczącymi najbardziej nurtujących tematów. Nie zabraknie również moderowanych paneli dyskusyjnych, które zawsze stanowią zaczątek szerszej dyskusji społecznej w najbardziej bieżących i aktualnych tematach z obszaru family business. W części wieczornej Kongresu uczestnicy spotkają się na uroczystej gali. Dwudniowe wydarzenie poprowadzi dr Adrianna Lewandowska Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Szczegółowy program kongresu dostępny jest na stronie: https://kongresfirmrodzinnych.pl/
Instytut Biznesu Rodzinnego to Centrum Wiedzy o Firmach Rodzinnych w Polsce i za granicą. Przewodnią misją działań Instytutu jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych poprzez doradztwo w zakresie procesu sukcesji, strategii międzypokoleniowych i Konstytucji Firm Rodzinnych, szerzenie wiedzy, dobrych praktyk, prowadzenie i publikowanie wyników badań naukowych oraz wymianę doświadczeń krajowych i zagranicznych. Każdego roku Instytut organizuje szereg wydarzeń dedykowanych firmom rodzinnym, które zawsze są unikatową platformą wymiany doświadczeń i okazją do nawiązania bezcennych relacji biznesowych.