Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Opinia o pracowniku – czym jest i jak ją napisać?
Dominik Moliński
Dominik Moliński 22.03.2022 08:36

Opinia o pracowniku – czym jest i jak ją napisać?

Opinia o pracowniku – czym jest i jak ją napisać?
Pixabay.com

Czym jest opinia o pracowniku?

Opinia o pracowniku, jak sama nazwa wskazuje, jest dokumentem sporządzanym przez pracodawcę, który zawiera subiektywną ocenę na temat swojego pracownika. Opinię o pracowniku wystawia się wyłącznie na prośbę byłego pracownika na koniec lub po zakończeniu współpracy. Taki dokument nie powinien sprawić większych trudności, gdyż można go napisać w ciągu kilkunastu minut. W Internecie z łatwością można znaleźć gotowe wzory.

Należy zaznaczyć, że opinia o pracowniku niekoniecznie musi być pozytywna. Pracodawca może wyrazić również negatywną ocenę na temat współpracy ze swoim byłym pracownikiem. Z kolei opinia zawierająca wyłącznie same superlatywy może stracić na wiarygodności. Najważniejsze, aby opinia o pracowniku była szczera i nie zawierała wulgaryzmów czy oszczerstw.

Każda opinia o pracowniku powinna oczywiście zawierać pewne stałe elementy, takie jak: miejscowość i data wystawienia dokumentu, dane dotyczące pracownika oraz byłego pracodawcy. Na końcu obowiązkowo musi znaleźć się podpis osoby wystawiającej dokument. Dodatkowo warto poprosić o dane kontaktowe byłego pracodawcy.

Opinia o pracowniku a referencje

Warto wiedzieć, że opinia o pracowniku i referencje to dwa różne dokumenty, choć oba wystawiane są przez pracodawcę i dotyczą byłego pracownika. Czym się różnią? Opinia o pracowniku może mieć wydźwięk pozytywny, negatywny lub neutralny. Przyjęło się, że jeśli pracodawca negatywnie ocenia współpracę z byłym pracownikiem, nie wystawia opinii.

Natomiast referencje różnią się od opinii o pracowniku tym, że przedstawiają tegoż wyłącznie w dobrym świetle. Taki dokument powinien zawierać wyłącznie pozytywną ocenę. Jeśli pracownik źle wykonywał swoje obowiązki zawodowe, pracodawca może odmówić wystawienia referencji.

Zarówno opinie o pracowniku, jak i referencje, wystawiane są do celów przyszłej rekrutacji. Dokumenty tego typu przekazywane są rekruterom i pozwalają ocenić, czy dana osoba będzie nadawała się na danym stanowisku pracy. Mogą zatem zwiększyć szanse na otrzymanie nowej pracy.

Co powinna zawierać opinia o pracowniku?

Jak wspomniano, opinia o pracowniku powinna zawierać nie tylko subiektywną ocenę pracodawcy na temat współpracy z byłym pracownikiem, ale też pewne podstawowe elementy. Pod tym względem opinia o pracowniku niewiele różni się od referencji. Należy podać:

  • miejscowość i datę wystawienia opinii o pracowniku,

  • imię i nazwisko, nazwę firmy oraz stanowisko osoby wystawiającej dokument,

  • imię i nazwisko byłego pracownika, którego dotyczy opinia,

  • okres zatrudnienia, stanowisko pracownika i zakres wykonywanych obowiązków,

  • przebieg zatrudnienia – osiągnięcia i sukcesy, a także nagany,

  • ocena umiejętności i predyspozycji pracownika,

  • ocena ogólna pracownika,

  • powód odejścia z firmy,

  • odręczny podpis osoby wydającej opinię, pieczątkę,

  • dane kontaktowe osoby wystawiającej dokument.

Opinia o pracowniku może pomóc w znalezieniu nowej pracy

Jeśli były pracodawca wystawi szczerą opinię o pracowniku, która będzie przedstawiała go w dobrym świetle, taki dokument jak najbardziej można wykorzystać w procesie rekrutacyjnym. Opinia o pracowniku pozwala rekruterom określić, czy dana osoba będzie odpowiednia na danym stanowisku pracy. CV wzbogacone o dodatkowy dokument z pewnością zwiększy nasze szanse na zdobycie nowego zatrudnienia.

Jeśli zamierzamy dostarczyć rekruterom opinię o pracowniku, powinniśmy powiadomić o tym fakcie byłego pracodawcę. Dokument powinien również zawierać dane kontaktowe, które pozwolą zweryfikować wszystkie informacje, zawarte w opinii o pracowniku. W ten sposób pokażemy, że nie mamy nic do ukrycia, a wystawiona opinia jest prawdziwa i przede wszystkim szczera.

Tagi: