Media murem przeciwko zakusom rządu. Opłata od reklam niechybnie doprowadzi do obniżenia ich jakości
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest opłata od reklam
Czemu to Polacy zapłacą największą cenę
Jakie media podpisały się pod listem otwartym do władz RP
Opłata od reklam uderza w media
Opłata od reklam rozgrzewa polskie społeczeństwo do czerwoności. W sprawie głos zabierają medioznawcy, dziennikarze, prawnicy, a nawet osoby znane z pierwszych stron gazet. Opłatę od reklam krytykują także politycy opozycji.
Przypomnijmy, że we wczorajszym programie TVP Info poseł z ramienia Koalicji Obywatelskiej Mirosław Suchoń otwarcie wsparł protest mediów i opuścił program. Co więcej, w dniu wczorajszym nie funkcjonowały portale internetowe, stacje telewizyjne oraz rozgłośnie radiowe. W prasie na pierwszych stronach zamiast nagłówków ujrzeliśmy jedno zdanie - Media bez wyboru. Dlaczego?
Rząd planuje wprowadzenie opłaty od reklam, która uderzać ma przede wszystkim w "globalnych cyfrowych gigantów". We wczorajszym oświadczeniu resort finansów podkreślił, że opłata od reklam obejmie największe podmioty, a pieniądze zostaną przekazane na NFZ, zabytki i kulturę. Rocznie z opłaty od reklam rząd planuje uzyskać wpływy rzędu 800 mln zł.
Zgoła inne zdanie w tej sprawie mają media. W otwartym liście podkreślają, że opłata od reklam to nie jest niewinny podatek, a celowo wymierzony w wolne media cios.
Opłata od reklam wzbudziła protest
W ocenie mediów wprowadzenie opłaty od reklam może oznaczać m.in.: "osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści, ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie".
W efekcie za opłatę od reklam zapłacą odbiorcy - przede wszystkim Polacy. Pieniądze wyłożą koncerny, ale to konstytucyjne prawo Polaków do dostępu do informacji, a nawet wolności słowa zostanie ograniczone. To właśnie na tej płaszczyźnie dostaną rykoszetem nasi rodacy.
Intencją mediów jest pokazanie Polakom co tak naprawdę oznacza opłata od reklam. Koncerny medialne podkreślają, że opłata od reklam pozbawi Polaków różnorodności, do której są przyzwyczajeni. Co więcej, akcja "Media Bez Wyboru" ma wymiar symboliczny i pokazuje to, co może czekać nas już za chwilę.
Pod listem otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej podpisała się ogromna liczba koncernów medialnych:
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
ASTA-NET S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
Canal +
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Euractiv.pl
Fundacja Reporterów
Gazeta Radomszczańska
Gazeta Żoliborza
Green Content Sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Medialna WTK
Grupa PTWP
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR Helios S.A.
IBERION sp. z o.o.
Infor Biznes Inpress sp. z.o.o.
Kino Polska TV S.A.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Medycyna Praktyczna
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
NOWa Gazeta Trzebnicka
OKO.Press
Polityka
Polska Press Grupa
Prasa Beskidzka
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA Sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls Sp. z o.o.
Telewizja Regionalna TVT
TIME S.A.
TV ASTA
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa
Westa Druk
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański