Oszuści podszywają się pod KAS. Dzwonią i wyłudzają wrażliwe dane
Krajowa Administracja Skarbowa wydała komunikat, w którym ostrzega przed vishingiem, czyli oszustwami, w których napastnicy podszywają się pod kogoś innego i próbują dokonać oszustw za pośrednictwem rozmów telefonicznych. Tym razem cyberprzestępcy podają się za pracowników KAS.
Nowa fala oszustw
Jak informuje KAS, zgłoszenia dotyczące prób oszustw napływają do Ministerstwa Finansów z całego kraju. Łączy je jedno – oszuści podszywają się pod pracowników Krajowej Informacji Skarbowej lub Krajowej Administracji Skarbowej. Ich celem jest nielegalne pozyskanie informacji, które mogą następnie wykorzystywać np. w celu wyłudzenia pożyczek.
Rozmowa w wielu przypadkach przebiegała dokładnie ten sam sposób. Najpierw napastnicy przedstawiali się jako pracownicy KIS lub KAS, a następnie nakłaniali potencjalne ofiary do podania wrażliwych danych. Interesują ich numery PESEL, numery kont bankowych czy dane osobowe.
Urząd Skarbowy uruchomił nową funkcję w serwisie internetowym. Można z niej już korzystaćRekomendacje Krajowej Administracji Skarbowej
KAS przestrzega przed oszustwami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności. Podkreśla przy tym, że pracownicy administracji skarbowej nie wykonują podobnych telefonów i nie zbierają danych w sposób, jaki realizują to oszuści.
Pod żadnym pozorem nie należy przekazywać dzwoniącym wrażliwych informacji, zwłaszcza PESEL-u, NIP-u, numeru dowodu osobistego czy wspomnianego rachunku bankowego. Co ważne, KAS apeluje także, aby nigdy, pod żadnym pozorem, nie podawać nikomu (zwłaszcza drogą telefoniczną, gdzie niemożliwe jest jednoznaczne zweryfikowanie tożsamości dzwoniącego) danych uwierzytelniania umożliwiających dostęp do e-Urzędu Skarbowego.
Jak chronić swoje dane?
W sytuacjach, kiedy dane osobowe trafiają w niepowołane ręce, warto skorzystać z możliwości zastrzeżenia numeru PESEL. Można dokonać tego w aplikacji mobilnej mObywatel oraz w przeglądarkowym odpowiedniku. Choć na razie, do 1 czerwca, obowiązuje vacatio legis, to można liczyć na to, że część podmiotów już teraz wdrożyło odpowiednie mechanizmy, dzięki którym uda się zapobiec nieprzyjemnościom.
Ponadto warto także zarejestrować się w usługach Biuletynu Informacji Kredytowej, gdzie każdorazowo możemy otrzymywać alerty dotyczące zobowiązywań finansowych dokonywanych w naszym imieniu.