Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Kupujemy w innych dniach i godzinach, niż wcześniej
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak w czasie epidemii zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków
Kiedy najczęściej robimy zakupy
Jak często chodzimy do sklepów
Zakupy w dobie epidemii
Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie epidemii zmieniły się diametralnie. Mimo że wciąż dniem, w którym Polacy najchętniej wybierają się do sklepów, jest sobota, dane firmy Listonic pokazują, że jesteśmy świadkami nowego trendu - zaczęliśmy częściej robić zakupy w środku tygodnia.
Dane aplikacji Listonic, która służy do sporządzania list zakupów, pokazują, że w ubiegłym roku w realiach epidemii zakupy zaczęliśmy częściej robić także we wtorek. Wskazują na to tworzone przez użytkowników listy zakupów i dodawane produkty, podaje portal wiadomoscihandlowe.pl.
Zakupy zmieniły swój charakter w związku z wprowadzanymi przez rząd obostrzeniami, które nakładały na sklepy ograniczenia, takie jak godziny dla seniorów, czy limity osób, które mogą jednocześnie przebywać w budynku.
W ubiegłym roku liczba użytkowników aplikacji Listonic wzrosła o 31 proc. Tym samym liczba tworzonych list zakupów wzrosła o 47 proc. r/r, a dodawanych produktów o 45 proc. r/r.
Z danych aplikacji wynika jednak, że zakupy robimy mniejsze, ponieważ liczba artykułów zamieszczanych na poszczególnych spisach zmalała o 0,32 produktu, podaje portal.
Zakupy najchętniej robiliśmy wtedy, kiedy nie można było ich robić
Jak pokazują dane firmy Listonic, Polacy sporządzali najwięcej list zakupowych w okresie przedświąecznym - przygotowując się do świąt i w czasie, w którym wprowadzane były najsurowsze obostrzenia.
List zakupów zatytułowanych hasłem „świąteczne” było o 64 proc. więcej względem ubiegłego roku. Ponadto pojawiło się na nich o 75 proc. r/r więcej produktów, a średnia liczba towarów na listę w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła o 1,38 produku.
[EMBED-11]
Staliśmy się mniej ostrożni
Dane firmy Listonic wskazują, że im dłużej trwała pandemia, tym mniej przejmowaliśmy się zakażeniami. Pokazują to również listy zakupów, których w październiku robiliśmy więcej, jednak liczba kupowanych przez nas produktów była mniejsza.
Mimo że to sobota w dalszym ciągu jest dniem, w którym zakupy robimy chętniej, dane firmy pokazują, że coraz częściej planujemy wyjścia do sklepów w środku tygodnia. Największe wzrosty widoczne są we wtorek (+39 proc. r/r) i poniedziałek o (+35 proc. r/r).
Tę wzmożoną aktywność w środku tygodnia tłumaczy się tym, że osoby pracujące w trybie zdalnym mają więcej okazji ku temu, by zakupy robić także w środku tygodnia .Oprócz tego warto nadmienić, że Biedronka i Lidl najczęściej ogłaszają promocje właśnie we wtorki lub czwartki.