Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Pierwszy taki atak w Polsce. Bank ofiarą napaści
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 24.01.2024 08:57

Pierwszy taki atak w Polsce. Bank ofiarą napaści

haker
Fot. Mikhail Nilov/Pexels

Potwierdziły się wcześniej krążące w serwisie X doniesienia – w Polsce doszło do kolejnego ataku ransomware. Tym razem, po raz pierwszy w historii, ofiarą padł bank. 

Pierwszy polski bank zaszyfrowany

Jak zauważyli analitycy firmy Sekurak, w ostatnich dniach problemy z działaniem komunikował Bank Spółdzielczy w Zambrowie będący częścią grupy BPS. Teraz wiemy już, że zrealizowany został jeden z najgorszych możliwych scenariuszy.

Bank padł ofiarą ataku ransomware, w rezultacie którego po włamaniu do infrastruktury zaszyfrowane zostały przetwarzane przez niego dane. Teraz napastnicy żądają okupu, którego uiszczenie pozwoli na odzyskanie dostępu. Nie znamy jego kwoty, jednak pamiętajmy, że w przypadku banków okupy wymuszane z użyciem ransowmare osiągają najwyższe kwoty. 

Atak hakerów na Uniwersytet Zielonogórski. Zdecydowana reakcja uczelni

Co wiadomo o ataku?

Z opublikowanego przez Bank Spółdzielczy w Zambrowie komunikatu dowiadujemy się, że doszło do naruszenia danych osobowych klientów. Poinformowane zostały odpowiednie służby i instytucje. Trwają pracę nad przywróceniem infrastruktury do sprawności, co pozwala mieć nadzieję, że bank realizował odpowiedzialną politykę utrzymywania kopii zapasowych, które pozwolą odzyskać dane.

Nieznany jest natomiast zakres zaszyfrowanych informacji, choć można się spodziewać, że wyciekły nie tylko dane osobowe, ale też wrażliwe informacje dotyczące operacji bankowych klientów BPS Zambrów. Bank nie podał także do informacji publicznej, czy przed zaszyfrowaniem doszło do transferu danych, które mogłyby zostać wykorzystane do podejmowania dalszych działań cyberprzestępczych.

Co mogą zrobić klienci?

W tej chwili rezultatem odczuwanym przez klientów banku w pierwszej kolejności jest brak dostępu do bankowości elektronicznej. Klienci mogą jednak nadal bez przeszkód korzystać z płatności z użyciem karty i wypłacać swoje pieniądze w oddziałach.

Nie potwierdzono, aby atak ransomware dotknął inne oddziały banków spółdzielczych działających w ramach Grupy BPS. Klienci mogą kierować się z pytaniami do Prezes Zarządu, Zenony Zalewskiej pod numerem telefonu 86 271 07 30, lub adres mailowym [email protected], lub do IODO, Jarosława Rudawskiego pod adresem [email protected].

Źródło: sekurak.pl

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty