Istotne zmiany w podatkach PIT, CIT i VAT. Wszyscy muszą wygenerować własny mikrorachunek
Podatki PIT, CIT i VAT na mikrorachunek
Podatki dochodowe oraz podatek od towarów i usług będzie można wpłacać do skarbówki za pomocą mikrorachunku podatkowego, czyli indywidualnego rachunku podatkowego. Jak informuje portal biznes.radiozet.pl, jest to nowe uproszczenie opracowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Dzięki nowemu rozwiązaniu od 1 stycznia przyszłego roku obywatel będzie miał swój jeden stały, indywidualny rachunek, służący do wpłacania podatków PIT, CIT i VAT. Natomiast inne podatki będzie trzeba wpłacać na rachunki podatkowe urzędów skarbowych tak jak do tej pory.
Warto podkreślić, że mikrorachunek podatkowy jest przeznaczony tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na obecnych zasadach, czyli na prywatne konto podatnika.
Jak założyć mikrorachunek?
Jak podaje portal biznes.radiozet.pl, do sprawdzenia indywidualnego rachunku podatkowego został przygotowany specjalny generator. Za jego pośrednictwem można wygenerować numer mikrorachunku, chociaż obywatele będą mogli wpłacać na niego podatki dopiero od stycznia 2020 roku. Generator działa całą dobę, a korzystanie z niego jest też możliwości poprzez urządzenia mobilne, takie jak tablet czy telefon - podkreśla minister finansów. Usługa jest całkowicie darmowa.
Aby stworzyć indywidualny rachunek podatkowy, trzeba znaleźć generator w serwisie podatki.gov.pl oraz wpisać numer PESEL lub NIP. Numer jest przyznawany każdemu podatnikowi automatycznie, co oznacza, że nie ma tu wymogu składania wniosku do urzędu skarbowego. Numer mikrorachunku jest stały, nie ma możliwości by został zmieniony.
Uwaga na oszustów
Resort finansów ostrzega, by nie korzystać z żadnych innych portali do generowania takiego rachunku ani z numerów kont przesłanych mailem lub SMS-em. Ministerstwo ostrzega, że to mogą być próby oszustwa. Poprawny mikrorachunek podatkowy składa się z 26 znaków, z czego ostatnie 12 cyfr to numer PESEL płatnika i na końcu cyfra 0.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że każdy obywatel posiada identyfikator podatkowy w formie PESEL lub NIP. Resort tłumaczy, że jeżeli podatnik oczekuje na wydanie tego numeru, to wtedy powinien dokonać wpłaty podatku na numer urzędu skarbowego. W takiej wpłacie powinien znaleźć się numer dokumentu, np. paszportu bądź dowodu osobistego, aby skarbówka mogła rozpoznać podatnika i odpowiednio rozliczyć wpłatę.
Obecne rachunki urzędów skarbowych do wpłat podatków PIT, CIT i VAT będą aktywne do końca tego roku, czyli do 31 grudnia. Wraz z początkiem nowego roku wpłaty powinny być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy.