Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Pokolenie Z – czyli co warto wiedzieć o cyfrowej generacji
Agata Andrzejczak
Agata Andrzejczak 22.03.2022 08:40

Pokolenie Z – czyli co warto wiedzieć o cyfrowej generacji

pokolenie Z
pixabay.com

Kto zalicza się do pokolenia Z?

Pokolenie Z nazywane jest również post millenialsami oraz pokoleniem C (od connected - j. pol. podłączeni). Różne definicje podają inne widełki wiekowe, jednak przyjęło się, że do pokolenia Z zaliczamy wszystkie osoby urodzone po 2000 roku. Przedstawiciele generacji cyfrowej nie pamiętają czasów bez Internetu oraz rzeczywistości Polski przed wstąpieniem do Unii Europejskiej. Mają stały dostęp do sieci, a jeżeli czegoś nie wiedzą, po prostu szukają odpowiedzi na pytanie w Internecie. To właśnie pokolenie Z najbardziej ukochało sobie udzielanie się na łamach mediów społecznościowych. 

Charakterystyka pokolenia Z

Młodzi ludzie należący do generacji cyfrowej nie mają problemu z opanowywaniem nowych urządzeń czy technologii. Niektórzy twierdzą, że pokolenie Z było wychowywane bezstresowo oraz w dobrej sytuacji materialnej, dlatego przedstawiciele potrafią być pewni siebie, roszczeniowi oraz egocentryczni. „Zetki” mają wyjątkową łatwość w wykonywaniu wielu czynności jednocześnie, co oznacza, że mają wrodzoną podzielność uwagi. Paradoksalnie jednak mają problemy z koncentracją i skupieniem się na robieniu jednej rzeczy naraz. Pokolenie Z podchodzi do życia pragmatycznie, ponieważ jest świadome postępu technologicznego i niepewnej sytuacji na rynku pracy. Chętnie zdobywają nowe umiejętności, a rozwój jest dla nich równie cenny co zarobki. 

Indywidualiści z pokolenia Z

Osoby z pokolenia Z wychowywały się w mentalności tak zwanego „wyścigu szczurów”. Dużo zajęć pozalekcyjnych, rywalizacja między uczniami oraz silna presja społeczna powodują, że każdy chce osiągnąć sukces. Typowy przedstawiciel pokolenia Z ma silną potrzebę akceptacji w społeczeństwie, ale także wyróżniania się na tle rówieśników. Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu, „zetki” mają możliwość dotarcia do osób spoza granic kraju, a znajomości zawierają na całym świecie. Wpływ innych kultur oraz globalizacji może oddziaływać na ich chęć bycia indywidualistami. Mimo wszystko przedstawiciele pokolenia Z to często osoby bardzo kreatywne, o nieszablonowym myśleniu sprawdzającym się w wielu zawodach.

Pokolenie Z na rynku pracy

Pokolenie Z ze względu na swój niski wiek dopiero zaczyna przygodę z rynkiem pracy, dlatego ciężko określić, jacy z nich będą pracownicy. Można jednak oszacować, że pracodawcy mogą mieć problem z okiełznaniem nowej generacji. Cyfrowe pokolenie świetnie odnajdzie się w zawodach związanych z nowymi technologiami, czyli w IT czy w online marketingu. Przedstawiciele pokolenia Z chcą się stale rozwijać, przez co ciężko będzie ich zatrzymać w jednej firmie, kiedy branże są przesycone atrakcyjnymi ofertami. Dlatego warto inwestować w kursy oraz konferencje podnoszące kwalifikacje młodych pracowników. Post millenialsi oczekują regularnego feedbacku, zarówno pozytywnego, jak i pouczającego. Niestety pokolenie Z może mieć problem z poczuciem odpowiedzialności i ponoszeniem konsekwencji za swoje czyny. Rozpieszczona generacja wychowywana pod kloszem nie doznała kar od rodziców w czasach swojego dzieciństwa, dlatego mogą mieć trudności z myśleniem przyczynowo-skutkowym. 

Tagi: